Accelerator - Med en personlig og effektiv tilnærming til internasjonal transport.

Erik Mørch • 19. januar 2024

Hos Accelerator får du alltid snakke med et faktisk menneske, samt trygghet rundt sendingen din rundt i hele verden - med én kontaktperson å forholde deg til. 

I en teknologitett bransje i stadig utvikling er vi i Accelerator opptatt av å bevare det personlige med våre kunder. Å finne balansen mellom automatisering, effektivitet og det mellommenneskelige mener vi er essensielt i dagens logistikklandskap, spesielt der varer fraktes over landegrenser.


RYDDIG PROSESS
Spesielt små og mellomstore bedrifter har ofte behov for en god sparringspartner som bidrar til å finne gode løsninger. Å drive med
internasjonal transport kan være komplisert med alt ifra Incoterms til oppfølging av leverandører og lovverk som stadig endrer seg. Vårt team holder seg løpende oppdatert og har ekspertisen til å håndtere prosessen på en ryddig måte, også når ting mot formodning ikke skulle gå helt på skinner.


Incoterms (fraktbetingelser) er spesielt viktig når det er snakk om internasjonal transport, og det essensielt med tydelige rammer og god dialog om hvem som er ansvarlig for hva, og fra hvor i fraktprosessen. Fordi dette er en kompleks materie legger vi stor vekt på kontinuerlig opplæring og oppdatert kunnskap innen feltet med for eksempel kurs både internt og eksternt.

 

KAN JEG IKKE BARE FÅ SNAKKE MED ET MENNESKE?

Av og til, og kanskje oftere enn en skulle tro, er det en stor trygghet i å treffe på en person istedenfor en Chatbot. Og til tross for at vi alle har en digital strategi for å gjøre morgendagens logistikk enda bedre, holder vi fast ved menneskelig kontakt og oppfølging.


Vi tar hånd om alt fra organisering og dialog med fabrikk og leverandør i utlandet, til ferdig levering hos mottakeren her i Norge. Hos Accelerator får du alltid snakke med et faktisk menneske, samt trygghet rundt sendingen din rundt i hele verden - med én kontaktperson å forholde deg til.


GLOBALT TRANSPORTNETTVERK MED EUROPEISK EKSERTISE

Et godt transportnettverk er alfa omega hvis du skal drive med internasjonal frakt og import/eksport. Sammen med samarbeidspartnere og agenter over hele verden sørger vi for enkle løsninger for varelevering til og fra utlandet. Til våre kunders transporter benyttes både vei-, fly- og sjøfrakt. Vi bruker tog i tilfeller der vi ser at dette vil være mest hensiktsmessig, sett fra et tids- og kostnadsperspektiv. Siden den største andelen av volumet vårt er lokalisert i Europa har vi opparbeidet oss et særlig godt nettverk og dedikerte kontaktpersoner her.


LES MER OM VÅRE TRANSPORTSAMARBEID I EUROPA:

NORDEN TYSKLAND STORBRITANNIA ITALIA BENELUX BALTIKUM


Les mer om våre løsninger for internasjonal transport her. Eller ta kontakt for en uforbindtlig logistikkprat.


Av Erik Mørch 7. september 2025
Når kvalitet er viktigere enn volum, velger man en partner som leverer mer enn bare transport.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Nordisk Speditørforbunds generelle vilkår ( NSAB2015 ) har vært bransjens viktigste kontraktsgrunnlag siden 1919. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom speditør og oppdragsgiver, og gir klare spilleregler for begge parter. Dokumentet har blitt revidert flere ganger – sist i 2015 – for å tilpasses endringer i transport- og logistikkbransjen. For transportkjøpere betyr NSAB trygghet, forutsigbarhet og rettssikkerhet – enten det gjelder internasjonale transporter eller oppdrag innenlands i Norge. For speditører gir det tydelige rammer for ansvar og forpliktelser. Slik unngår man tidkrevende individuelle forhandlinger i en bransje med komplekse verdikjeder og høyt tempo. Ny revisjon på vei Arbeidet med en ny versjon av NSAB er nå i gang som et nordisk samarbeid mellom speditører og transportkjøpere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Behovet for oppdatering er drevet av store endringer siden 2015, blant annet innen klima- og bærekraftskrav, strengere sanksjonsregler, digitalisering og cybersikkerhet. Målet er at den nye NSAB-avtalen skal være klar i 2027. Inntil da gjelder NSAB 2015 som kontraktsgrunnlag for alle oppdrag vi i Accelerator AS utfører, med de rettigheter og plikter det innebærer.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Logistikk satt i system – kort fortalt
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Det er varslet omfattende arbeidskonflikter i svenske havner, som kan påvirke godstrafikken til og fra Skandinavia i ukene fremover.To fagforeninger har annonsert tiltak som inkluderer streik, blokader og begrensninger på overtid og nyansettelser. Text in English here
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Logistikkbransjen er selve blodomløpet i samfunnet. Det vi gjør hver dag – planlegger, frakter, samhandler og leverer – er det som får butikkhyllene til å være fulle, industrien til å gå rundt og folk til å få det de trenger, når de trenger det.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 12. mai 2025
Sverige har fått sitt eget Accelerator-kontor – og det tok ikke lang tid før både kunder og kollegaer begynte å merke det. Klicka här för att läsa artikeln på svenska
Av Erik Mørch 20. april 2025
Håper alle har hatt en hyggelig påske. Takk for besvarelser, her følger vinnerne av årets PåskeQuiz, og de riktige svarene.
Av Erik Mørch 16. april 2025
Her er premiene som venter på deg: "Ticket to Ride Europe", "KLUSTER – magnetisk kaos!", og "1500 påskequizer" av Eskil Aasmul.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 10. april 2025
Påskefjellet kaller – men før vi smører skiene og finner frem kvikklunsj og solbrillene, vil vi sende deg en varm og energisk påskehilsen.
Av Erik Mørch 23. mars 2025
Nærmere kunder og partnere i hele Europa ( Svenska , English , Deutsch , Italiano ) Kjære kunder og samarbeidspartnere, Med stor glede kunngjør prosjektleder for etableringen i Sverige; Joacim Møller Sunde at Accelerator åpner et nytt kontor i Sverige! Dette er et viktig steg for oss forteller Joacim, det gjør at vi kan tilby enda tettere oppfølging til både eksisterende og nye kunder. Samtidig styrker vi vår posisjon mellom Norge og Sverige – og skaper bedre flyt i logistikken til og fra hele Europa. Hvorfor Sverige? Vi etablerer oss i Gislaved – et logistisk knutepunkt med nærhet til både kunder og samarbeidspartnere. Herfra vil vi håndtere transporter mellom Norge og Sverige, og utvikle skreddersydde løsninger som bygger på vår kjente modell: høy servicegrad, korte beslutningsveier og transparent kommunikasjon. Med et allerede stabilt godsgrunnlag og nye spennende samarbeid i emning, er vi godt posisjonert for å skape verdi for både norske, svenske og europeiske kunder. Hva betyr dette for deg som kunde? Mer lokal tilstedeværelse : Du får et team i Sverige som jobber etter samme filosofi, systemer og kvalitetsstandarder som hos oss i Norge. Effektive løsninger for SE-NO og NO-SE : Hele transportprosessen mellom landene håndteres nå sømløst fra vårt nye kontor. Større fleksibilitet og bærekraft : Med kortere vei til avsendere og mottakere, samt tettere dialog med bileiere, får vi både bedre kontroll og reduserte kostnader – uten å kompromisse på kvalitet. Utvidet nettverk og kapasitet : Vi er i avsluttende forhandlinger med flere sterke partnere i Sverige. Vårt mål er å etablere de beste løsningene for håndtering, lagring og distribusjon – til fordel for deg som kunde. Møt teamet i Sverige: