DIGITOLL - Hva er det?

Erik Mørch • 28. juni 2023

Tolletaten etablerer revolusjonerende endringer slik at grensepassering av transportmidler vil skje digitalt, sømløst og effektivt der varene frigis automatisk.

Mange i næringslivet som importerer eller mottar varer fra utlandet tenker ikke over hvilke prosesser som skjer ved grensepassering. Det er speditørene som gjennomfører og påtar seg ansvar med dagens regelverk, derav oppfattes tollklarering effektivt og sømløst for næringslivet.


Nøkkelen er den såkalte direktekjøringsordningen, hvor transportmiddelet (lastebilen) enkelt fortalt kan passere grensen etter et besøk på grensetollstasjonen, deretter kjøre varen direkte til mottaker hvor speditøren i samarbeid med importør har 10 dager på seg til å tolldeklarere.


Tolletatens samfunnsoppdrag er å holde kontroll med varer som innføres til og utføres fra Norge. Omfanget av varer som krysser grensen er stort, og volumet har økt over mange år. Den nye tolloven gir ikke anledning til direktekjøringsordning. Tolletaten er avhengig av å digitalisere prosesser for å håndtere de øke volumer og skape rutiner som oppfyller loven.


DIGITOLL-konseptet krever at informasjon* blir oversendt Tolletaten digitalt ved hjelp av API’er fra transportør/speditør før grensepassering. Når det ikke er behov for kontroll vil transportmiddelet (lastebilen) ved grensepassering signaliseres med grønt lys og kunne passere uten stopp.


Tolletaten har i gjennom flere år drevet utvikling av DIGITOLL, nå er pilot-/test- prosjekter i gang. Vi i godstransport-næringen og våre ulike systemleverandører er i gang med å utvikle ytterligere meldingsstandarder for å inkludere flere ledd i logistikk kjeden. Utviklingen raser fremover, men det gjør også tiden. DIGITOLL er ikke noe man kan velge, det er noe alle som driver transport over grensen må være del av. Direktekjøringsordningen avvikles mars 2025, og i god tid før det må alle rutiner være på plass. Transporter får ikke passere grensen om ikke informasjon* er digitalt oversendt Tolletaten før grensepassering etter mars 2025.


Digitaliseringen innebærer at næringslivet må samhandle med oss speditører på nye måter. Det innebærer store endringer både for Tolletaten, oss speditører og næringslivet gjennom omstilling og tilpasning både i systemer og arbeidsprosesser.


*) Det er to sett med informasjon som må oversendes. Det ene er informasjon om transportmiddelet som ofte er engasjert av flere speditører som hver har mange sendinger til mange mottakere. Det andre er informasjon om forsendelsene og tollprosedyre.


For ytterligere spørsmål ta kontakt. Ha en fin sommer !

Av Erik Mørch 7. september 2025
Når kvalitet er viktigere enn volum, velger man en partner som leverer mer enn bare transport.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Nordisk Speditørforbunds generelle vilkår ( NSAB2015 ) har vært bransjens viktigste kontraktsgrunnlag siden 1919. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom speditør og oppdragsgiver, og gir klare spilleregler for begge parter. Dokumentet har blitt revidert flere ganger – sist i 2015 – for å tilpasses endringer i transport- og logistikkbransjen. For transportkjøpere betyr NSAB trygghet, forutsigbarhet og rettssikkerhet – enten det gjelder internasjonale transporter eller oppdrag innenlands i Norge. For speditører gir det tydelige rammer for ansvar og forpliktelser. Slik unngår man tidkrevende individuelle forhandlinger i en bransje med komplekse verdikjeder og høyt tempo. Ny revisjon på vei Arbeidet med en ny versjon av NSAB er nå i gang som et nordisk samarbeid mellom speditører og transportkjøpere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Behovet for oppdatering er drevet av store endringer siden 2015, blant annet innen klima- og bærekraftskrav, strengere sanksjonsregler, digitalisering og cybersikkerhet. Målet er at den nye NSAB-avtalen skal være klar i 2027. Inntil da gjelder NSAB 2015 som kontraktsgrunnlag for alle oppdrag vi i Accelerator AS utfører, med de rettigheter og plikter det innebærer.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Logistikk satt i system – kort fortalt
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Det er varslet omfattende arbeidskonflikter i svenske havner, som kan påvirke godstrafikken til og fra Skandinavia i ukene fremover.To fagforeninger har annonsert tiltak som inkluderer streik, blokader og begrensninger på overtid og nyansettelser. Text in English here
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Logistikkbransjen er selve blodomløpet i samfunnet. Det vi gjør hver dag – planlegger, frakter, samhandler og leverer – er det som får butikkhyllene til å være fulle, industrien til å gå rundt og folk til å få det de trenger, når de trenger det.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 12. mai 2025
Sverige har fått sitt eget Accelerator-kontor – og det tok ikke lang tid før både kunder og kollegaer begynte å merke det. Klicka här för att läsa artikeln på svenska
Av Erik Mørch 20. april 2025
Håper alle har hatt en hyggelig påske. Takk for besvarelser, her følger vinnerne av årets PåskeQuiz, og de riktige svarene.
Av Erik Mørch 16. april 2025
Her er premiene som venter på deg: "Ticket to Ride Europe", "KLUSTER – magnetisk kaos!", og "1500 påskequizer" av Eskil Aasmul.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 10. april 2025
Påskefjellet kaller – men før vi smører skiene og finner frem kvikklunsj og solbrillene, vil vi sende deg en varm og energisk påskehilsen.
Av Erik Mørch 23. mars 2025
Nærmere kunder og partnere i hele Europa ( Svenska , English , Deutsch , Italiano ) Kjære kunder og samarbeidspartnere, Med stor glede kunngjør prosjektleder for etableringen i Sverige; Joacim Møller Sunde at Accelerator åpner et nytt kontor i Sverige! Dette er et viktig steg for oss forteller Joacim, det gjør at vi kan tilby enda tettere oppfølging til både eksisterende og nye kunder. Samtidig styrker vi vår posisjon mellom Norge og Sverige – og skaper bedre flyt i logistikken til og fra hele Europa. Hvorfor Sverige? Vi etablerer oss i Gislaved – et logistisk knutepunkt med nærhet til både kunder og samarbeidspartnere. Herfra vil vi håndtere transporter mellom Norge og Sverige, og utvikle skreddersydde løsninger som bygger på vår kjente modell: høy servicegrad, korte beslutningsveier og transparent kommunikasjon. Med et allerede stabilt godsgrunnlag og nye spennende samarbeid i emning, er vi godt posisjonert for å skape verdi for både norske, svenske og europeiske kunder. Hva betyr dette for deg som kunde? Mer lokal tilstedeværelse : Du får et team i Sverige som jobber etter samme filosofi, systemer og kvalitetsstandarder som hos oss i Norge. Effektive løsninger for SE-NO og NO-SE : Hele transportprosessen mellom landene håndteres nå sømløst fra vårt nye kontor. Større fleksibilitet og bærekraft : Med kortere vei til avsendere og mottakere, samt tettere dialog med bileiere, får vi både bedre kontroll og reduserte kostnader – uten å kompromisse på kvalitet. Utvidet nettverk og kapasitet : Vi er i avsluttende forhandlinger med flere sterke partnere i Sverige. Vårt mål er å etablere de beste løsningene for håndtering, lagring og distribusjon – til fordel for deg som kunde. Møt teamet i Sverige: