DIGITOLL - Hva er det?

Erik Mørch • 28. juni 2023

Tolletaten etablerer revolusjonerende endringer slik at grensepassering av transportmidler vil skje digitalt, sømløst og effektivt der varene frigis automatisk.

Mange i næringslivet som importerer eller mottar varer fra utlandet tenker ikke over hvilke prosesser som skjer ved grensepassering. Det er speditørene som gjennomfører og påtar seg ansvar med dagens regelverk, derav oppfattes tollklarering effektivt og sømløst for næringslivet.


Nøkkelen er den såkalte direktekjøringsordningen, hvor transportmiddelet (lastebilen) enkelt fortalt kan passere grensen etter et besøk på grensetollstasjonen, deretter kjøre varen direkte til mottaker hvor speditøren i samarbeid med importør har 10 dager på seg til å tolldeklarere.


Tolletatens samfunnsoppdrag er å holde kontroll med varer som innføres til og utføres fra Norge. Omfanget av varer som krysser grensen er stort, og volumet har økt over mange år. Den nye tolloven gir ikke anledning til direktekjøringsordning. Tolletaten er avhengig av å digitalisere prosesser for å håndtere de øke volumer og skape rutiner som oppfyller loven.


DIGITOLL-konseptet krever at informasjon* blir oversendt Tolletaten digitalt ved hjelp av API’er fra transportør/speditør før grensepassering. Når det ikke er behov for kontroll vil transportmiddelet (lastebilen) ved grensepassering signaliseres med grønt lys og kunne passere uten stopp.


Tolletaten har i gjennom flere år drevet utvikling av DIGITOLL, nå er pilot-/test- prosjekter i gang. Vi i godstransport-næringen og våre ulike systemleverandører er i gang med å utvikle ytterligere meldingsstandarder for å inkludere flere ledd i logistikk kjeden. Utviklingen raser fremover, men det gjør også tiden. DIGITOLL er ikke noe man kan velge, det er noe alle som driver transport over grensen må være del av. Direktekjøringsordningen avvikles mars 2025, og i god tid før det må alle rutiner være på plass. Transporter får ikke passere grensen om ikke informasjon* er digitalt oversendt Tolletaten før grensepassering etter mars 2025.


Digitaliseringen innebærer at næringslivet må samhandle med oss speditører på nye måter. Det innebærer store endringer både for Tolletaten, oss speditører og næringslivet gjennom omstilling og tilpasning både i systemer og arbeidsprosesser.


*) Det er to sett med informasjon som må oversendes. Det ene er informasjon om transportmiddelet som ofte er engasjert av flere speditører som hver har mange sendinger til mange mottakere. Det andre er informasjon om forsendelsene og tollprosedyre.


For ytterligere spørsmål ta kontakt. Ha en fin sommer !

Av Erik Mørch 22. april 2025
Vi opplever i dag tirsdag 22. april 2025, at det er e-poster som ikke "kommer gjennom" til oss. Ring oss for å sikre at din e-post er kommet gjennom!
Av Erik Mørch 20. april 2025
Håper alle har hatt en hyggelig påske. Takk for besvarelser, her følger vinnerne av årets PåskeQuiz, og de riktige svarene.
Av Erik Mørch 16. april 2025
Her er premiene som venter på deg: "Ticket to Ride Europe", "KLUSTER – magnetisk kaos!", og "1500 påskequizer" av Eskil Aasmul.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 10. april 2025
Påskefjellet kaller – men før vi smører skiene og finner frem kvikklunsj og solbrillene, vil vi sende deg en varm og energisk påskehilsen.
Av Erik Mørch 23. mars 2025
Nærmere kunder og partnere i hele Europa ( Svenska , English , Deutsch , Italiano ) Kjære kunder og samarbeidspartnere, Med stor glede kunngjør prosjektleder for etableringen i Sverige; Joacim Møller Sunde at Accelerator åpner et nytt kontor i Sverige! Dette er et viktig steg for oss forteller Joacim, det gjør at vi kan tilby enda tettere oppfølging til både eksisterende og nye kunder. Samtidig styrker vi vår posisjon mellom Norge og Sverige – og skaper bedre flyt i logistikken til og fra hele Europa. Hvorfor Sverige? Vi etablerer oss i Gislaved – et logistisk knutepunkt med nærhet til både kunder og samarbeidspartnere. Herfra vil vi håndtere transporter mellom Norge og Sverige, og utvikle skreddersydde løsninger som bygger på vår kjente modell: høy servicegrad, korte beslutningsveier og transparent kommunikasjon. Med et allerede stabilt godsgrunnlag og nye spennende samarbeid i emning, er vi godt posisjonert for å skape verdi for både norske, svenske og europeiske kunder. Hva betyr dette for deg som kunde? Mer lokal tilstedeværelse : Du får et team i Sverige som jobber etter samme filosofi, systemer og kvalitetsstandarder som hos oss i Norge. Effektive løsninger for SE-NO og NO-SE : Hele transportprosessen mellom landene håndteres nå sømløst fra vårt nye kontor. Større fleksibilitet og bærekraft : Med kortere vei til avsendere og mottakere, samt tettere dialog med bileiere, får vi både bedre kontroll og reduserte kostnader – uten å kompromisse på kvalitet. Utvidet nettverk og kapasitet : Vi er i avsluttende forhandlinger med flere sterke partnere i Sverige. Vårt mål er å etablere de beste løsningene for håndtering, lagring og distribusjon – til fordel for deg som kunde. Møt teamet i Sverige:
Av Erik Mørch 10. mars 2025
I februar 2025 hadde vi i Accelerator AS besøk av Arbeidstilsynet for en gjennomgang av hvordan vi ivaretar vår informasjons- og påseplikt i henhold til gjeldende regelverk. 
Av Erik Mørch 4. mars 2025
Regjeringen publiserte 4. mars 2025 en pressemelding der de kunngjorde at norske byer skal få muligheten til å innføre nullutslippssoner.
Av Martine Møller 21. januar 2025
Vi kan med glede informere om at vi etter gårsdagens hackerangrep har kommet trygt ut av situasjonen, takket være nylig anskaffede og installerte sikkerhetsmoduler.
Av Erik Mørch 20. januar 2025
Sanksjoner mot den russisk tankflåten har ført til redusert kapasitet og økt press på prisene globalt.
Av Erik Mørch 6. januar 2025
Svært vanskelige kjøreforhold i Sør-Norge
Flere innlegg