Endringer i innrapportering av innførselsmerverdiavgift fra 1. Januar 2017
Abtin Rahmanian • 17. oktober 2016
Vi ønsker å informere våre kunder om endringer i innrapportering av innførselsmerverdiavgift fra 1. januar 2017.
Mva-registrerte bedrifter skal ikke lenger deklarere mva avgiften ved innførsel. I stedet skal innførselsmva egenfastsettes på samme måte som for innenlandsk mva.
Dagens omsetningsoppgave erstattes av skattemelding for mva.
Tre endringer iverksettes fra 01.01.2017
- Innførselsmerverdiavgift skal beregnes og fastsettes i det innenlandske systemet for registrerte avgiftspliktige.
- Forvaltningsansvaret for innførselsmerverdiavgift overføres til Skatteetaten.
- Forvaltningsansvaret for innførselssæravgifter overføres til Skatteetaten.
- Hva betyr dette for dere som importører (merverdiavgiftspliktige virksomheter)?
- Sendinger fra utlandet skal fortsatt fortolles inn og godkjennes av Tollvesenet via TVINN som tidligere, men tolldeklarasjonens rubrikk 47 «Beregning av avgifter» skal ikke lenger vise beregningen av innførselsmerverdiavgiften for mva-registrerte bedrifter. Grunnlaget for beregning av innførselsmerverdiavgift forblir uendret, men skal nå rapporteres inn av importør selv via Altinn.
- Bedriften må sette seg inn i reglene om innførselsmva og selv sørge for å samle nødvendige opplysninger og dokumentasjon, beregne, innberette og betale avgiften via mva-meldingen.
- Når det gjelder midlertidig innførsel så skal det innrapporteres i mva-meldingen med 0-sats, og evt korrigering av denne dersom varene ikke utføres innen fristen (som regel 12 måneder).
- Bedriftens regnskapssystemer, konti og mva-koder må være oppdatert og tilpasset den nye mva-meldingen.
Innførselsmerverdiavgift blir underlagt prinsippet om egenfastsetting som er sentralt i skatteforvaltningsloven som trer i kraft 1. januar 2017. Dette betyr at den næringsdrivende som er registrert merverdiavgiftspliktig selv er ansvarlig for å beregne avgiftsgrunnlag og utregne innførselsmerverdiavgiften.
Vi ser at ovennevnte kan by på utfordringer for våre kunder og ønsker derfor å informere om at vår tollavdeling vil være behjelpelig med å besvare spørsmål rundt dette, og sammen med dere finne gode og effektive løsninger til beste for hver enkelt.
Hva kan Accelerator bistå med?
- Vi har sammen med vår systemleverandør utviklet et tilleggsark som viser grunnlaget for utregning av moms for hver enkelt deklarasjon, dette kan legges ved tolldeklarasjonen som automatisk sendes til deres epostadresse når fortollingen er godkjent av Tollvesenet.
- Vi kan tilby rapporter i excel som viser oversikt over alle deklarasjoner samt grunnlaget for utregning av moms i en gitt periode.
- Vi kan innrapportere i Altinn, på deres vegne.
- Vi kan tilby konsulenttjenester basert på – og skreddersydd etter – deres behov.
For mer informasjon

Nærmere kunder og partnere i hele Europa ( Svenska , English , Deutsch , Italiano ) Kjære kunder og samarbeidspartnere, Med stor glede kunngjør prosjektleder for etableringen i Sverige; Joacim Møller Sunde at Accelerator åpner et nytt kontor i Sverige! Dette er et viktig steg for oss forteller Joacim, det gjør at vi kan tilby enda tettere oppfølging til både eksisterende og nye kunder. Samtidig styrker vi vår posisjon mellom Norge og Sverige – og skaper bedre flyt i logistikken til og fra hele Europa. Hvorfor Sverige? Vi etablerer oss i Gislaved – et logistisk knutepunkt med nærhet til både kunder og samarbeidspartnere. Herfra vil vi håndtere transporter mellom Norge og Sverige, og utvikle skreddersydde løsninger som bygger på vår kjente modell: høy servicegrad, korte beslutningsveier og transparent kommunikasjon. Med et allerede stabilt godsgrunnlag og nye spennende samarbeid i emning, er vi godt posisjonert for å skape verdi for både norske, svenske og europeiske kunder. Hva betyr dette for deg som kunde? Mer lokal tilstedeværelse : Du får et team i Sverige som jobber etter samme filosofi, systemer og kvalitetsstandarder som hos oss i Norge. Effektive løsninger for SE-NO og NO-SE : Hele transportprosessen mellom landene håndteres nå sømløst fra vårt nye kontor. Større fleksibilitet og bærekraft : Med kortere vei til avsendere og mottakere, samt tettere dialog med bileiere, får vi både bedre kontroll og reduserte kostnader – uten å kompromisse på kvalitet. Utvidet nettverk og kapasitet : Vi er i avsluttende forhandlinger med flere sterke partnere i Sverige. Vårt mål er å etablere de beste løsningene for håndtering, lagring og distribusjon – til fordel for deg som kunde. Møt teamet i Sverige: