Endringer i innrapportering av innførselsmerverdiavgift fra 1. Januar 2017

Abtin Rahmanian • 17. oktober 2016

Vi ønsker å informere våre kunder om endringer i innrapportering av innførselsmerverdiavgift fra 1. januar 2017.

Mva-registrerte bedrifter skal ikke lenger deklarere mva avgiften ved innførsel. I stedet skal innførselsmva egenfastsettes på samme måte som for innenlandsk mva.

Dagens omsetningsoppgave erstattes av skattemelding for mva.

Tre endringer iverksettes fra 01.01.2017
  • Innførselsmerverdiavgift skal beregnes og fastsettes i det innenlandske systemet for registrerte avgiftspliktige.
  • Forvaltningsansvaret for innførselsmerverdiavgift overføres til Skatteetaten.
  • Forvaltningsansvaret for innførselssæravgifter overføres til Skatteetaten.
  • Hva betyr dette for dere som importører (merverdiavgiftspliktige virksomheter)?

  • Sendinger fra utlandet skal fortsatt fortolles inn og godkjennes av Tollvesenet via TVINN som tidligere, men tolldeklarasjonens rubrikk 47 «Beregning av avgifter» skal ikke lenger vise beregningen av innførselsmerverdiavgiften for mva-registrerte bedrifter. Grunnlaget for beregning av innførselsmerverdiavgift forblir uendret, men skal nå rapporteres inn av importør selv via Altinn.
  • Bedriften må sette seg inn i reglene om innførselsmva og selv sørge for å samle nødvendige opplysninger og dokumentasjon, beregne, innberette og betale avgiften via mva-meldingen.
  • Når det gjelder midlertidig innførsel så skal det innrapporteres i mva-meldingen med 0-sats, og evt korrigering av denne dersom varene ikke utføres innen fristen (som regel 12 måneder).
  • Bedriftens regnskapssystemer, konti og mva-koder må være oppdatert og tilpasset den nye mva-meldingen.
Egenfastsetting

Innførselsmerverdiavgift blir underlagt prinsippet om egenfastsetting som er sentralt i skatteforvaltningsloven som trer i kraft 1. januar 2017. Dette betyr at den næringsdrivende som er registrert merverdiavgiftspliktig selv er ansvarlig for å beregne avgiftsgrunnlag og utregne innførselsmerverdiavgiften.

Vi ser at ovennevnte kan by på utfordringer for våre kunder og ønsker derfor å informere om at vår tollavdeling vil være behjelpelig med å besvare spørsmål rundt dette, og sammen med dere finne gode og effektive løsninger til beste for hver enkelt.

Hva kan Accelerator bistå med?
  • Vi har sammen med vår systemleverandør utviklet et tilleggsark som viser grunnlaget for utregning av moms for hver enkelt deklarasjon, dette kan legges ved tolldeklarasjonen som automatisk sendes til deres epostadresse når fortollingen er godkjent av Tollvesenet.
  • Vi kan tilby rapporter i excel som viser oversikt over alle deklarasjoner samt grunnlaget for utregning av moms i en gitt periode.
  • Vi kan innrapportere i Altinn, på deres vegne.
  • Vi kan tilby konsulenttjenester basert på – og skreddersydd etter – deres behov.

For mer informasjon
Av Erik Mørch 19. september 2025
DIGITOLL – Hva betyr det for deg som kunde hos Accelerator?
Av Erik Mørch 7. september 2025
Når kvalitet er viktigere enn volum, velger man en partner som leverer mer enn bare transport.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Nordisk Speditørforbunds generelle vilkår ( NSAB2015 ) har vært bransjens viktigste kontraktsgrunnlag siden 1919. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom speditør og oppdragsgiver, og gir klare spilleregler for begge parter. Dokumentet har blitt revidert flere ganger – sist i 2015 – for å tilpasses endringer i transport- og logistikkbransjen. For transportkjøpere betyr NSAB trygghet, forutsigbarhet og rettssikkerhet – enten det gjelder internasjonale transporter eller oppdrag innenlands i Norge. For speditører gir det tydelige rammer for ansvar og forpliktelser. Slik unngår man tidkrevende individuelle forhandlinger i en bransje med komplekse verdikjeder og høyt tempo. Ny revisjon på vei Arbeidet med en ny versjon av NSAB er nå i gang som et nordisk samarbeid mellom speditører og transportkjøpere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Behovet for oppdatering er drevet av store endringer siden 2015, blant annet innen klima- og bærekraftskrav, strengere sanksjonsregler, digitalisering og cybersikkerhet. Målet er at den nye NSAB-avtalen skal være klar i 2027. Inntil da gjelder NSAB 2015 som kontraktsgrunnlag for alle oppdrag vi i Accelerator AS utfører, med de rettigheter og plikter det innebærer.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Logistikk satt i system – kort fortalt
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Det er varslet omfattende arbeidskonflikter i svenske havner, som kan påvirke godstrafikken til og fra Skandinavia i ukene fremover.To fagforeninger har annonsert tiltak som inkluderer streik, blokader og begrensninger på overtid og nyansettelser. Text in English here
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Logistikkbransjen er selve blodomløpet i samfunnet. Det vi gjør hver dag – planlegger, frakter, samhandler og leverer – er det som får butikkhyllene til å være fulle, industrien til å gå rundt og folk til å få det de trenger, når de trenger det.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 12. mai 2025
Sverige har fått sitt eget Accelerator-kontor – og det tok ikke lang tid før både kunder og kollegaer begynte å merke det. Klicka här för att läsa artikeln på svenska
Av Erik Mørch 20. april 2025
Håper alle har hatt en hyggelig påske. Takk for besvarelser, her følger vinnerne av årets PåskeQuiz, og de riktige svarene.
Av Erik Mørch 16. april 2025
Her er premiene som venter på deg: "Ticket to Ride Europe", "KLUSTER – magnetisk kaos!", og "1500 påskequizer" av Eskil Aasmul.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 10. april 2025
Påskefjellet kaller – men før vi smører skiene og finner frem kvikklunsj og solbrillene, vil vi sende deg en varm og energisk påskehilsen.