Ny tollovgivning fra 1/1-2023 får store konsekvenser
Milevis med kø fra Svinesund når direktekjøringsordningen avvikles.
Direktekjøringsordningen gir næringslivet anledning til å kjøre ufortollede varer direkte til mottakers lager hvor tolldeklarering må skje innen ti dager. Med ordningen oppnår man effektiv og klimavennlig logistikk.
Det var et sjokk for de tilstedeværende da tolldirektøren på Tolldagen 2021 erklærte at direktekjøringsordningens tid var forbi fra og med den 1.1.2023. Logistikknæringen har siden høylytt formidlet til Tolletaten at gjennomføring den 1.1.2023 ikke mulig. Næringen er muntlig informert om at det vil etableres overgangsordninger.
Erstatning for direktekjøringsordningen, om vi kan kalle det det, er at man i større grad flytter flertallet av grensepasseringer over på prosedyren for fri disponering. Fri disponering krever at all informasjon om alle varer om bord i transportenheter til Norge er digitalt tilgjengelig i god tid før grensepassering. Man vi da kunne utføre en digital og automatisert løsning som innebærer at informasjonen om gods og transport sendes inn via etatens manifestløsning før ankomst til grensen.
Det mange skjær i sjøen før løsningen; fri disponering i praksis kan gjennomføres. Noen av utfordringene kan man lese mer om i artikkelen på NHO LT sine hjemmesider og i foreningens Høringsuttalelse til Tolletaten.
Accelerator følger nøye med i hva Tolletaten utvikler av rutiner og IT-krav for kommunikasjon. Vår bransjeforening NHO LT har etablert ressursgruppe hvor representanter fra Tolletaten og næringen arbeider for å finne de beste løsninger.
