Nye regler fra EU - Import Control System 2 (ICS2)

Erik Mørch • 28. november 2024

EU implementerer nye krav for registrering av sikkerhets- og beskyttelsesdata ved import av varer til eller gjennom EU.

Innføringen har viktige konsekvenser for både eksportører i Europa og importører i Norge. Som logistikkpartner ønsker vi å gi en oversikt over hvordan dette kan påvirke din bedrift:


Hva er ICS2?

ICS2 (Import Control System 2) er et nytt digitalt tollsystem innført av EU som krever innsending av forhåndsinformasjon om alle varer som transporteres til eller gjennom EU. Dette gjelder både for kommersielle forsendelser og post- eller ekspressforsendelser.


Hvem påvirkes?

  • Eksportører i Europa: Dere må sikre at all nødvendig informasjon om forsendelsen er tilgjengelig for logistikkpartneren i tide.
  • Importører i Norge: Dere kan oppleve forsinkelser eller ekstra kostnader hvis kravene til informasjon ikke er oppfylt.


Viktige konsekvenser for handelsbedrifter:

1) Forhåndsinformasjon kreves:

  • Det må sendes inn en elektronisk Entry Summary Declaration (ENS) med sikkerhets- og beskyttelsesdata før varene kan transporteres til EU.
  • Dette inkluderer detaljert informasjon om varens innhold, avsender, mottaker og transportmåte.

2) Tidligere frister for dokumentasjon:

  • Informasjonen må leveres innen stramme tidsrammer. For eksempel kreves data før lasting i avsenderlandet for flyfrakt, og før ankomst til EU for sjøfrakt.
  • Feil eller forsinket innsending kan føre til stopp eller forsinkelser i transporten.

3) Strengere krav til nøyaktighet:

  • Data må være korrekte og fullstendige. Eventuelle feil kan medføre forsinkelser, bøter eller avvisning av forsendelsen ved EUs grense.

4) Økt behov for samarbeid:

  • Eksportører og importører må samarbeide tett med oss som logistikkleverandør for å sikre at alle nødvendige data er tilgjengelige og levert innenfor fristene.
  • God planlegging og kommunikasjon blir avgjørende for å unngå problemer.

5) Økte kostnader:

  • Implementeringen av ICS2 kan føre til ekstra administrative kostnader og behov for tilpasning av IT-systemer og arbeidsprosesser.


Hvordan forberede seg?

  • Eksportører: Sørg for at informasjon om vareforsendelsen er tilgjengelig tidlig. Dette inkluderer detaljer om innhold, verdi og opprinnelse.
  • Importører: Hold oversikt over hvilke dokumentasjonskrav som gjelder for varene dere mottar.
  • Begge parter: Planlegg godt og kommuniser med oss i god tid før forsendelsen.


Vi i Accelerator vil støtte dere gjennom denne overgangen. Vår erfaring og digitale løsninger gjør at vi kan bistå med å håndtere de nye kravene på en effektiv måte, slik at varene deres kan transporteres smidig gjennom hele forsyningskjeden.


Ta gjerne kontakt med oss for å lære mer eller for å diskutere hvordan vi sammen kan møte de nye kravene fra ICS2.

Av Martine Møller 8. desember 2025
I forbindelse med helligdager og begrenset aktivitet hos flere av våre kunder og samarbeidspartnere i romjulen, vil våre åpningstider være som følger:
Av Erik Mørch 4. november 2025
Accelerator har et unikt utgangspunkt med sterke verdier, kompetente ansatte og en kultur som setter mennesker og relasjoner først.
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelseth har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Ketil Møller 3. november 2025
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelset har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Erik Mørch 19. september 2025
DIGITOLL – Hva betyr det for deg som kunde hos Accelerator?
Av Erik Mørch 7. september 2025
Når kvalitet er viktigere enn volum, velger man en partner som leverer mer enn bare transport.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Nordisk Speditørforbunds generelle vilkår ( NSAB2015 ) har vært bransjens viktigste kontraktsgrunnlag siden 1919. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom speditør og oppdragsgiver, og gir klare spilleregler for begge parter. Dokumentet har blitt revidert flere ganger – sist i 2015 – for å tilpasses endringer i transport- og logistikkbransjen. For transportkjøpere betyr NSAB trygghet, forutsigbarhet og rettssikkerhet – enten det gjelder internasjonale transporter eller oppdrag innenlands i Norge. For speditører gir det tydelige rammer for ansvar og forpliktelser. Slik unngår man tidkrevende individuelle forhandlinger i en bransje med komplekse verdikjeder og høyt tempo. Ny revisjon på vei Arbeidet med en ny versjon av NSAB er nå i gang som et nordisk samarbeid mellom speditører og transportkjøpere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Behovet for oppdatering er drevet av store endringer siden 2015, blant annet innen klima- og bærekraftskrav, strengere sanksjonsregler, digitalisering og cybersikkerhet. Målet er at den nye NSAB-avtalen skal være klar i 2027. Inntil da gjelder NSAB 2015 som kontraktsgrunnlag for alle oppdrag vi i Accelerator AS utfører, med de rettigheter og plikter det innebærer.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Logistikk satt i system – kort fortalt
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Det er varslet omfattende arbeidskonflikter i svenske havner, som kan påvirke godstrafikken til og fra Skandinavia i ukene fremover.To fagforeninger har annonsert tiltak som inkluderer streik, blokader og begrensninger på overtid og nyansettelser. Text in English here
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Logistikkbransjen er selve blodomløpet i samfunnet. Det vi gjør hver dag – planlegger, frakter, samhandler og leverer – er det som får butikkhyllene til å være fulle, industrien til å gå rundt og folk til å få det de trenger, når de trenger det.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 12. mai 2025
Sverige har fått sitt eget Accelerator-kontor – og det tok ikke lang tid før både kunder og kollegaer begynte å merke det. Klicka här för att läsa artikeln på svenska