Reduksjon av ulykker med tunge kjøretøy, hvor et fåtall er utenlandske.
Det er nesten bare norske tung-biler som er involvert i dødsulykker og ulykker med hardt skadde siden 2000. I 2021 var det tre utenlandske godsbiler involvert. Kilde: Statens vegvesen.

Det føres detaljert statistikk over ulykker som involverer godsbiler på norske veier av Statens vegvesen. Utviklingen i antall ulykker er meget positiv, og antallet ulykker har falt kraftig de siste 10 årene. Trafikkarbeidet har vært relativt stabilt i perioden.
Basert på data fra SVV kan vi se på opprinnelsesland til lastebilene som er involvert i ulykkene, Figuren over viser en oversikt fra 2000, og de fleste involvert er naturlig nok norskregistrerte godsbiler. Fordelingen i 2020 samsvarer med fordelingen i transportarbeid mellom norske og utenlandske kjøretøy i Norge.
Det har ved utgangen av september 2022 har det vært 97 dødsulykker på norske veier, mot 66 på samme tid i 2021. I to av disse har det vært godsbiler involvert (6 i hele 2021), ifølge Statens vegvesen. Godsbiler har ikke bidratt til den svært ulykkelige utviklingen i antall drepte på vei så langt i 2022.
Vår bransjeforening NHO Logistikk og Transport (NHO LT) har utarbeidet en svært aktuell rapport som er verdt og lese. Samfunnsnytte av logistikk- og transportbransjen, som inneholder fakta om verdiskapning, sysselsetting, transportarbeid og påvirkning på klima og trafikksikkerhet.
Kilde: NHO LT
