Regjeringen åpner for nullutslippssoner – hva betyr dette for varetransporten?

Erik Mørch • 4. mars 2025

Regjeringen publiserte 4. mars 2025 en pressemelding der de kunngjorde at norske byer skal få muligheten til å innføre nullutslippssoner.

Regjeringen publiserte 4. mars 2025 en pressemelding der de kunngjorde at norske byer skal få muligheten til å innføre nullutslippssoner. Dette innebærer at kun kjøretøy uten utslipp – som el- og hydrogenbiler – kan kjøre i disse områdene.


Tiltaket er ment å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren, men vil også medføre store konsekvenser for logistikkbransjen og vareleveranser.


Hva vet vi så langt?

  • Det er opp til hver enkelt kommune å innføre nullutslippssoner.
  • Statens vegvesen vil utarbeide et forslag til regelverk som skal sendes på offentlig høring.
  • Det finnes per nå ingen eksakte datoer for innføringen av slike soner.


Som samferdselsminister Jon-Ivar Nygård uttalte i pressemeldingen: "Nullutslippssone er et virkemiddel som kan bidra til utslippskutt ved å fremme overgangen til nullutslippsløsninger. Dette gjelder ikke minst i vare- og næringstransporten, der elektrifiseringen ikke har kommet like langt som for personbiler. Flere større byer ønsker å kunne vurdere nullutslippssoner."


Videre påpekes det at etablering av nullutslippssoner krever et tydelig regelverk, og at Samferdselsdepartementet nå vil be Statens vegvesen om å utarbeide et forslag til lov- og forskrift som gir kommuner myndighet til å etablere slike soner. Det betyr også at det vil være opp til lokale myndigheter om de ønsker å innføre nullutslippssoner eller ikke.


Hva betyr dette for våre kunder?

Som transport- og logistikkbedrift er vi sterkt berørt av dette tiltaket. Vi ser allerede flere utfordringer som kan påvirke leveransene:


  1. Manglende infrastruktur – Det er per i dag ikke tilstrekkelig med ladestasjoner eller hydrogenfyllestasjoner for tunge kjøretøy, noe som vil skape store praktiske utfordringer.
  2. Høyere kostnader – Overgangen til el- og hydrogenlastebiler krever store investeringer. I tillegg kan begrensninger i nullutslippssoner føre til omkjøringer, lengre transporttid og høyere driftskostnader.
  3. Usikker overgangsperiode – Det er fortsatt uklart hvordan sonene vil bli innført, og hvilke unntak som eventuelt vil gjelde. Dette gjør det vanskelig å planlegge for en effektiv tilpasning.
  4. Økte priser for transporttjenester – For å kompensere for investeringer og operasjonelle utfordringer vil dette uunngåelig føre til økte kostnader for transport, noe som igjen vil påvirke prisene ut til kundene.


Hva gjør Accelerator?

Vi følger utviklingen nøye og vurderer tiltak for å møte de nye kravene. Vi ønsker å sikre at våre kunder fortsatt får effektive transportløsninger, men realiteten er at dette vil bli en kostnadsdrivende omstilling for hele bransjen.

Vi oppfordrer våre kunder til å ta dette med i sine fremtidige transport- og logistikkanalyser. Vi vil fortsette å holde dere oppdatert så snart mer informasjon foreligger.


Har du spørsmål eller ønsker å diskutere hvordan dette kan påvirke din virksomhet? Ta gjerne kontakt med oss!

Av Erik Mørch 7. september 2025
Når kvalitet er viktigere enn volum, velger man en partner som leverer mer enn bare transport.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Nordisk Speditørforbunds generelle vilkår ( NSAB2015 ) har vært bransjens viktigste kontraktsgrunnlag siden 1919. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom speditør og oppdragsgiver, og gir klare spilleregler for begge parter. Dokumentet har blitt revidert flere ganger – sist i 2015 – for å tilpasses endringer i transport- og logistikkbransjen. For transportkjøpere betyr NSAB trygghet, forutsigbarhet og rettssikkerhet – enten det gjelder internasjonale transporter eller oppdrag innenlands i Norge. For speditører gir det tydelige rammer for ansvar og forpliktelser. Slik unngår man tidkrevende individuelle forhandlinger i en bransje med komplekse verdikjeder og høyt tempo. Ny revisjon på vei Arbeidet med en ny versjon av NSAB er nå i gang som et nordisk samarbeid mellom speditører og transportkjøpere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Behovet for oppdatering er drevet av store endringer siden 2015, blant annet innen klima- og bærekraftskrav, strengere sanksjonsregler, digitalisering og cybersikkerhet. Målet er at den nye NSAB-avtalen skal være klar i 2027. Inntil da gjelder NSAB 2015 som kontraktsgrunnlag for alle oppdrag vi i Accelerator AS utfører, med de rettigheter og plikter det innebærer.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Logistikk satt i system – kort fortalt
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Det er varslet omfattende arbeidskonflikter i svenske havner, som kan påvirke godstrafikken til og fra Skandinavia i ukene fremover.To fagforeninger har annonsert tiltak som inkluderer streik, blokader og begrensninger på overtid og nyansettelser. Text in English here
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Logistikkbransjen er selve blodomløpet i samfunnet. Det vi gjør hver dag – planlegger, frakter, samhandler og leverer – er det som får butikkhyllene til å være fulle, industrien til å gå rundt og folk til å få det de trenger, når de trenger det.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 12. mai 2025
Sverige har fått sitt eget Accelerator-kontor – og det tok ikke lang tid før både kunder og kollegaer begynte å merke det. Klicka här för att läsa artikeln på svenska
Av Erik Mørch 20. april 2025
Håper alle har hatt en hyggelig påske. Takk for besvarelser, her følger vinnerne av årets PåskeQuiz, og de riktige svarene.
Av Erik Mørch 16. april 2025
Her er premiene som venter på deg: "Ticket to Ride Europe", "KLUSTER – magnetisk kaos!", og "1500 påskequizer" av Eskil Aasmul.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 10. april 2025
Påskefjellet kaller – men før vi smører skiene og finner frem kvikklunsj og solbrillene, vil vi sende deg en varm og energisk påskehilsen.
Av Erik Mørch 23. mars 2025
Nærmere kunder og partnere i hele Europa ( Svenska , English , Deutsch , Italiano ) Kjære kunder og samarbeidspartnere, Med stor glede kunngjør prosjektleder for etableringen i Sverige; Joacim Møller Sunde at Accelerator åpner et nytt kontor i Sverige! Dette er et viktig steg for oss forteller Joacim, det gjør at vi kan tilby enda tettere oppfølging til både eksisterende og nye kunder. Samtidig styrker vi vår posisjon mellom Norge og Sverige – og skaper bedre flyt i logistikken til og fra hele Europa. Hvorfor Sverige? Vi etablerer oss i Gislaved – et logistisk knutepunkt med nærhet til både kunder og samarbeidspartnere. Herfra vil vi håndtere transporter mellom Norge og Sverige, og utvikle skreddersydde løsninger som bygger på vår kjente modell: høy servicegrad, korte beslutningsveier og transparent kommunikasjon. Med et allerede stabilt godsgrunnlag og nye spennende samarbeid i emning, er vi godt posisjonert for å skape verdi for både norske, svenske og europeiske kunder. Hva betyr dette for deg som kunde? Mer lokal tilstedeværelse : Du får et team i Sverige som jobber etter samme filosofi, systemer og kvalitetsstandarder som hos oss i Norge. Effektive løsninger for SE-NO og NO-SE : Hele transportprosessen mellom landene håndteres nå sømløst fra vårt nye kontor. Større fleksibilitet og bærekraft : Med kortere vei til avsendere og mottakere, samt tettere dialog med bileiere, får vi både bedre kontroll og reduserte kostnader – uten å kompromisse på kvalitet. Utvidet nettverk og kapasitet : Vi er i avsluttende forhandlinger med flere sterke partnere i Sverige. Vårt mål er å etablere de beste løsningene for håndtering, lagring og distribusjon – til fordel for deg som kunde. Møt teamet i Sverige: