1. desember 2023 iverksettes komplekse og kostbare veiskatter i Europa.

Erik Mørch • 9. november 2023

CO2-avgiften som skal tillegges veiskatten blant annet i Tyskland har vært gjenstand for kontroversielle diskusjoner i media og skaper stor usikkerhet i transportbransjen. Én ting er sikkert: Når CO2-avgiften for lastebiler trer i kraft 1. desember 2023 for alle nyttekjøretøy over 7,5 tonn, vil spedisjons- og logistikkselskaper måtte betale vesentlige tilleggsavgifter.

EU har satt seg et ambisiøst mål:


  • Innen 2030 skal CO2-utslippene fra veitransport reduseres med 30 % (sammenlignet med 2005).


For å nå dette målet vil det fra desember 2023 bli innført en ny vurderingsmetode for å bestemme CO2-utslippene til kjøretøy over 7,5 tonn og tilordne dem til en av fem CO2-klasser. Klassifiseringen i en bompengetakst vil utvides tilsvarende ved gruppering i en CO2-klasse.


Kompleks fastsettelse med en rekke forutsetninger vil medføre vesentlig økning av veiskatten. I Tyskland endres også avgiftssystemet som vil ansees som et køtillegg.


Norges Lastebileier Forbud og Zeit-Online uttaler at avgiftene dobles i EU.


Det antas at avgiften vil gi en merinntekt på 30 millarder EUR.


Avgiftsøkningene må overføres til transportkjøperen. Accelerator er i gang med å finne effektive administrative metoder for å belaste avgiftsøkningene på de enkelte sendinger.

Av Martine Møller 8. desember 2025
I forbindelse med helligdager og begrenset aktivitet hos flere av våre kunder og samarbeidspartnere i romjulen, vil våre åpningstider være som følger:
Av Erik Mørch 4. november 2025
Accelerator har et unikt utgangspunkt med sterke verdier, kompetente ansatte og en kultur som setter mennesker og relasjoner først.
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelseth har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Ketil Møller 3. november 2025
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelset har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Erik Mørch 19. september 2025
DIGITOLL – Hva betyr det for deg som kunde hos Accelerator?
Av Erik Mørch 7. september 2025
Når kvalitet er viktigere enn volum, velger man en partner som leverer mer enn bare transport.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Nordisk Speditørforbunds generelle vilkår ( NSAB2015 ) har vært bransjens viktigste kontraktsgrunnlag siden 1919. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom speditør og oppdragsgiver, og gir klare spilleregler for begge parter. Dokumentet har blitt revidert flere ganger – sist i 2015 – for å tilpasses endringer i transport- og logistikkbransjen. For transportkjøpere betyr NSAB trygghet, forutsigbarhet og rettssikkerhet – enten det gjelder internasjonale transporter eller oppdrag innenlands i Norge. For speditører gir det tydelige rammer for ansvar og forpliktelser. Slik unngår man tidkrevende individuelle forhandlinger i en bransje med komplekse verdikjeder og høyt tempo. Ny revisjon på vei Arbeidet med en ny versjon av NSAB er nå i gang som et nordisk samarbeid mellom speditører og transportkjøpere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Behovet for oppdatering er drevet av store endringer siden 2015, blant annet innen klima- og bærekraftskrav, strengere sanksjonsregler, digitalisering og cybersikkerhet. Målet er at den nye NSAB-avtalen skal være klar i 2027. Inntil da gjelder NSAB 2015 som kontraktsgrunnlag for alle oppdrag vi i Accelerator AS utfører, med de rettigheter og plikter det innebærer.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Logistikk satt i system – kort fortalt
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Det er varslet omfattende arbeidskonflikter i svenske havner, som kan påvirke godstrafikken til og fra Skandinavia i ukene fremover.To fagforeninger har annonsert tiltak som inkluderer streik, blokader og begrensninger på overtid og nyansettelser. Text in English here
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Logistikkbransjen er selve blodomløpet i samfunnet. Det vi gjør hver dag – planlegger, frakter, samhandler og leverer – er det som får butikkhyllene til å være fulle, industrien til å gå rundt og folk til å få det de trenger, når de trenger det.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 12. mai 2025
Sverige har fått sitt eget Accelerator-kontor – og det tok ikke lang tid før både kunder og kollegaer begynte å merke det. Klicka här för att läsa artikeln på svenska