1. desember 2023 iverksettes komplekse og kostbare veiskatter i Europa.
CO2-avgiften som skal tillegges veiskatten blant annet i Tyskland har vært gjenstand for kontroversielle diskusjoner i media og skaper stor usikkerhet i transportbransjen. Én ting er sikkert: Når CO2-avgiften for lastebiler trer i kraft 1. desember 2023 for alle nyttekjøretøy over 7,5 tonn, vil spedisjons- og logistikkselskaper måtte betale vesentlige tilleggsavgifter.
EU har satt seg et ambisiøst mål:
- Innen 2030 skal CO2-utslippene fra veitransport reduseres med 30 % (sammenlignet med 2005).
For å nå dette målet vil det fra desember 2023 bli innført en ny vurderingsmetode for å bestemme CO2-utslippene til kjøretøy over 7,5 tonn og tilordne dem til en av fem CO2-klasser. Klassifiseringen i en bompengetakst vil utvides tilsvarende ved gruppering i en CO2-klasse.
Kompleks fastsettelse med en rekke forutsetninger vil medføre vesentlig økning av veiskatten. I Tyskland endres også avgiftssystemet som vil ansees som et køtillegg.
Norges Lastebileier Forbud og Zeit-Online uttaler at avgiftene dobles i EU.
Det antas at avgiften vil gi en merinntekt på 30 millarder EUR.
Avgiftsøkningene må overføres til transportkjøperen. Accelerator er i gang med å finne effektive administrative metoder for å belaste avgiftsøkningene på de enkelte sendinger.
