Viktige endringer i tollkrav for internasjonale forsendelser til USA og med innføringen av Digitoll i Norge

Erik Mørch • 14. november 2024

Vesentlige oppdateringer i internasjonalt tollregelverk som vil påvirke dine forsendelser. Det er avgjørende at man er oppmerksom på følgende for å unngå forsinkelser og komplikasjoner.

1. Strengere krav til varebeskrivelser ved forsendelser til USA fra 12. november 2024


U.S. Customs & Border Protection (CBP) har iverksatt nye regler som krever at varebeskrivelser i Air Cargo Advanced Screening (ACAS) er presise og nøyaktige. Vage beskrivelser blir avvist, og alle forsendelser til USA (eller via USA) må overholde de nye kravene. Manglende samsvar kan føre til forsinkelser på avsenderens side.


For å sikre akseptable beskrivelser, anbefaler CBP å følge disse prinsippene for klarhet:

  • Hva er varen?
  • Hva er den laget av?
  • Hva brukes den til?
  • Ytterligere spesifikasjoner som eksempelvis kjønn for klær, størrelse for flasker, etc.


For mer detaljert informasjon se her.


2. Innføring av Digitoll i Norge fra 1. april 2025


Tolletaten i Norge vil fra april 2025 kreve at all informasjon om grensekryssende vareførsel leveres digitalt ved ankomst til grensen gjennom det nye Digitoll-systemet. Dette betyr en mer effektiv, digital prosess for alle involverte i tollbehandlingen.


Viktige elementer i de nye Digitoll-kravene inkluderer:

  • Forhåndsvarsling: Alle opplysninger om varene må leveres digitalt før ankomst.
  • Digital meldeplikt: Transportører er pålagt å sende nødvendig informasjon digitalt.
  • Full digital deklarering: Dette bidrar til en raskere og mer sømløs behandling i tollprosessen.


Anbefalinger for å unngå forsinkelser:


  • Oppdater interne rutiner: Informer leverandører og relevante avdelinger om de nye kravene.
  • Gjennomgå varebeskrivelser: Sørg for at beskrivelser på handelsfakturaer er klare og utfyllende.
  • Opplæring: Gi ansatte som jobber med tolldokumentasjon, nødvendig opplæring.


Vi står til disposisjon for å hjelpe deg med spørsmål eller veiledning rundt disse oppdateringene.

Av Martine Møller 8. desember 2025
I forbindelse med helligdager og begrenset aktivitet hos flere av våre kunder og samarbeidspartnere i romjulen, vil våre åpningstider være som følger:
Av Erik Mørch 4. november 2025
Accelerator har et unikt utgangspunkt med sterke verdier, kompetente ansatte og en kultur som setter mennesker og relasjoner først.
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelseth har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Ketil Møller 3. november 2025
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelset har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Erik Mørch 19. september 2025
DIGITOLL – Hva betyr det for deg som kunde hos Accelerator?
Av Erik Mørch 7. september 2025
Når kvalitet er viktigere enn volum, velger man en partner som leverer mer enn bare transport.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Nordisk Speditørforbunds generelle vilkår ( NSAB2015 ) har vært bransjens viktigste kontraktsgrunnlag siden 1919. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom speditør og oppdragsgiver, og gir klare spilleregler for begge parter. Dokumentet har blitt revidert flere ganger – sist i 2015 – for å tilpasses endringer i transport- og logistikkbransjen. For transportkjøpere betyr NSAB trygghet, forutsigbarhet og rettssikkerhet – enten det gjelder internasjonale transporter eller oppdrag innenlands i Norge. For speditører gir det tydelige rammer for ansvar og forpliktelser. Slik unngår man tidkrevende individuelle forhandlinger i en bransje med komplekse verdikjeder og høyt tempo. Ny revisjon på vei Arbeidet med en ny versjon av NSAB er nå i gang som et nordisk samarbeid mellom speditører og transportkjøpere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Behovet for oppdatering er drevet av store endringer siden 2015, blant annet innen klima- og bærekraftskrav, strengere sanksjonsregler, digitalisering og cybersikkerhet. Målet er at den nye NSAB-avtalen skal være klar i 2027. Inntil da gjelder NSAB 2015 som kontraktsgrunnlag for alle oppdrag vi i Accelerator AS utfører, med de rettigheter og plikter det innebærer.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Logistikk satt i system – kort fortalt
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Det er varslet omfattende arbeidskonflikter i svenske havner, som kan påvirke godstrafikken til og fra Skandinavia i ukene fremover.To fagforeninger har annonsert tiltak som inkluderer streik, blokader og begrensninger på overtid og nyansettelser. Text in English here
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Logistikkbransjen er selve blodomløpet i samfunnet. Det vi gjør hver dag – planlegger, frakter, samhandler og leverer – er det som får butikkhyllene til å være fulle, industrien til å gå rundt og folk til å få det de trenger, når de trenger det.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 12. mai 2025
Sverige har fått sitt eget Accelerator-kontor – og det tok ikke lang tid før både kunder og kollegaer begynte å merke det. Klicka här för att läsa artikeln på svenska