Accelerator om Digitoll, avviklingen av direktekjøringsordningen, og fleksible IT- løsninger

31. oktober 2023

At direktekjøringsordningen utfases er ingen nyhet. Vi blir allikevel ofte kontaktet av våre kunder om hva som vil skje - og når. I tillegg er det flere som lurer på hvordan Accelerator jobber helhetlig med fremtidens løsninger når vi enda ikke vet akkurat hvilke behov som må dekkes.

Et helhetlig bilde

Tolletatens samfunnsoppdrag er å holde kontroll med varer som innføres til og utføres fra Norge, og har gjennom flere år drevet utvikling av DIGITOLL, med pilot-/testprosjekter godt i gang. Omfanget av varer som krysser grensen er stort, og volumet har økt over mange år. Den nye tolloven gir ikke anledning til direktekjøringsordning. Resultatet er DIGITOLL-konseptet. DIGITOLL-konseptet krever at informasjon blir oversendt Tolletaten digitalt ved hjelp av API’er fra transportør/speditør før grensepassering. Når det ikke er behov for kontroll vil transportmiddelet (lastebilen) ved grensepassering signaliseres med grønt lys og kunne passere uten stopp.


Les mer om Digitoll her.

Ny høringsrunde og utsatt avvikling

Som de fleste altså har fått med seg, er avviklingen av direktekjøringsordningen, som vi tidligere har skrevet om, ute på nok en høring, og dermed utsatt til våren 2025.


Tolletaten har sendt ut høringsnotat i to omganger. Det er vår bransjeforening NHO Logistikk og Transport (NHO LT) som besvarer høringsnotatene. Det siste svaret ble sendt den 30. august 2023. Dette svaret ønsker klarhet i hva som skal gjøres i praksis, og kanskje spesielt hva som skjer i tilfellene hvor noe går galt. Selv den perfekte bedrift vil oppleve avvik, og den følgende avvikshåndteringen må være på plass før reformen kan utprøves i praksis.


 Å få på plass nødvendige IT-systemer som både håndterer og gjør arbeidet praktisk mulig er alfa omega, men på den digitale fronten er også dessverre mye uavklart, noe som gjør det å tilpasse seg desto vanskeligere.


Så, hva nå?

Som de fleste i næringslivet er klar over skal tolldeklarering i fremtiden skje før grensepassering. Fra mars 2025 vil direktekjøringsordningen avvikles og all informasjon (deklarering) må skje før grensepassering i Tolletatens DIGITOLL. Å navigere i det som enda ikke er på plass, men som en vet at i en eller annen form kommer, er alltid utfordrende. Uansett; før mars 2025 må helt nye rutiner, meldingsutvekslinger (digitalisert) være testet og igangsatt med tilpassede IT-systemer.


Accelerator har derfor sammen med 24 andre logistikkutøvere gått sammen for en økonomisk og utviklingsmessig «dugnad». Vi er nå i full gang med forberedelser knyttet til Tolletatens krav til DIGITOLL, og løsning for Melde- og opplysningsplikten.

Fellesmeldingsstandard og bransjesamarbeid

Melde- og opplysningsplikten er plikten til å melde fra om at et transportmiddel er på vei til, eller har ankommet grensen. I meldingen skal det gis opplysninger om transportmiddelet, tid og sted for ankomst, fører og hvilke varer som medbringes. Melde- og opplysningsplikten er en av fire plikter aktørene i næringslivet har, i tillegg til forhåndsvarsling, deklarering og fremlegging. 


Samhandlingen mellom transportører og speditører er helt nødvendig for å oppnå bærekraft igjennom effektiv kapasitetsutnyttelse og redusert utslipp. Det er ingen systemstøtte i DIGITOLL for utveksling av informasjon mellom aktørene. DIGITOLL medfører betydelig kortere tidsfrister for deklarering, om ikke helt korrekt informasjon om alle sendinger om bord på et transportmiddel er til stede ved grensepassering så vil den ikke kunne passere.


NORSTELLA er i den sammenheng engasjert for utvikling og administrering av en Fellesmeldingsstandard. Meldingen skal sørge for at informasjon blir gitt fra/til rett aktør i logistikk kjeden. En melding og metode for adviseringsprosessen, samt en videreføring av det vi med dagens terminologi kaller ankomstmelding. Meldingen vil ha bekreftende tilbakemeldinger. De fleste og vesentlige IT-leverandører er med i prosjektet, slik at vi oppnår en standard og ikke at den enkelte må utvikle moduler for bearbeiding, utsendelse og mottak av informasjonen.



Første utgave av Fellesmeldingsstandard vil være tilgjengelig før utgangen av året.


Av Martine Møller 8. desember 2025
I forbindelse med helligdager og begrenset aktivitet hos flere av våre kunder og samarbeidspartnere i romjulen, vil våre åpningstider være som følger:
Av Erik Mørch 4. november 2025
Accelerator har et unikt utgangspunkt med sterke verdier, kompetente ansatte og en kultur som setter mennesker og relasjoner først.
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelseth har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Ketil Møller 3. november 2025
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelset har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Erik Mørch 19. september 2025
DIGITOLL – Hva betyr det for deg som kunde hos Accelerator?
Av Erik Mørch 7. september 2025
Når kvalitet er viktigere enn volum, velger man en partner som leverer mer enn bare transport.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Nordisk Speditørforbunds generelle vilkår ( NSAB2015 ) har vært bransjens viktigste kontraktsgrunnlag siden 1919. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom speditør og oppdragsgiver, og gir klare spilleregler for begge parter. Dokumentet har blitt revidert flere ganger – sist i 2015 – for å tilpasses endringer i transport- og logistikkbransjen. For transportkjøpere betyr NSAB trygghet, forutsigbarhet og rettssikkerhet – enten det gjelder internasjonale transporter eller oppdrag innenlands i Norge. For speditører gir det tydelige rammer for ansvar og forpliktelser. Slik unngår man tidkrevende individuelle forhandlinger i en bransje med komplekse verdikjeder og høyt tempo. Ny revisjon på vei Arbeidet med en ny versjon av NSAB er nå i gang som et nordisk samarbeid mellom speditører og transportkjøpere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Behovet for oppdatering er drevet av store endringer siden 2015, blant annet innen klima- og bærekraftskrav, strengere sanksjonsregler, digitalisering og cybersikkerhet. Målet er at den nye NSAB-avtalen skal være klar i 2027. Inntil da gjelder NSAB 2015 som kontraktsgrunnlag for alle oppdrag vi i Accelerator AS utfører, med de rettigheter og plikter det innebærer.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Logistikk satt i system – kort fortalt
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Det er varslet omfattende arbeidskonflikter i svenske havner, som kan påvirke godstrafikken til og fra Skandinavia i ukene fremover.To fagforeninger har annonsert tiltak som inkluderer streik, blokader og begrensninger på overtid og nyansettelser. Text in English here
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Logistikkbransjen er selve blodomløpet i samfunnet. Det vi gjør hver dag – planlegger, frakter, samhandler og leverer – er det som får butikkhyllene til å være fulle, industrien til å gå rundt og folk til å få det de trenger, når de trenger det.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 12. mai 2025
Sverige har fått sitt eget Accelerator-kontor – og det tok ikke lang tid før både kunder og kollegaer begynte å merke det. Klicka här för att läsa artikeln på svenska