Avsender ansvarlig for tilstrekkelig emballering
Erik Mørch • 20. juni 2021
Mangelfull emballasje gjør transportøren ofte fri for ansvar
Transportnæringen utfører sine tjenester i henhold til NSAB
og Vegfraktloven. I førstnevnte §16 og sistnevnte §29b fremgår det at transportør ikke er ansvarlig for skade og manko om emballasjen er mangelfull. Transportør/sjåfør har sågar ikke undersøkelsesplikt på at emballasjen er tilfredsstillende. Avsender skal emballere varen/godset tilstrekkelig i forhold til godsets beskaffenhet og forhold som godset blir utsatt for under transport.
Derimot har transportøren undersøkelsesplikt om det er utvendig synlig skade. Og transportør kan klandres om han har opptrådt svært uforsiktig.
Loven fungerer slik at så fremt emballeringen kan være en grunn for at skade har inntrådt, har avsenderen bevisbyrden for at det i det aktuelle tilfelle var en annen årsak enn emballeringen. Ved tvil vil avsender bli sittende igjen med ansvar og tap/kostnader med mindre avsender klarer å fremlegge bevis for at transportør har gjort en feil og dermed oppfylle bevisbyrden. Man behøver ikke være helt sikker, det er nok at avsender kan sannsynliggjøre at skaden skyldes transportøren.
Moralen er at det er god investering i tilfredsstillende emballering, man unngår skade/verdier, unødvendig saksbehandling og irritasjon.

Nordisk Speditørforbunds generelle vilkår ( NSAB2015 ) har vært bransjens viktigste kontraktsgrunnlag siden 1919. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom speditør og oppdragsgiver, og gir klare spilleregler for begge parter. Dokumentet har blitt revidert flere ganger – sist i 2015 – for å tilpasses endringer i transport- og logistikkbransjen. For transportkjøpere betyr NSAB trygghet, forutsigbarhet og rettssikkerhet – enten det gjelder internasjonale transporter eller oppdrag innenlands i Norge. For speditører gir det tydelige rammer for ansvar og forpliktelser. Slik unngår man tidkrevende individuelle forhandlinger i en bransje med komplekse verdikjeder og høyt tempo. Ny revisjon på vei Arbeidet med en ny versjon av NSAB er nå i gang som et nordisk samarbeid mellom speditører og transportkjøpere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Behovet for oppdatering er drevet av store endringer siden 2015, blant annet innen klima- og bærekraftskrav, strengere sanksjonsregler, digitalisering og cybersikkerhet. Målet er at den nye NSAB-avtalen skal være klar i 2027. Inntil da gjelder NSAB 2015 som kontraktsgrunnlag for alle oppdrag vi i Accelerator AS utfører, med de rettigheter og plikter det innebærer.









