Avsender ansvarlig for tilstrekkelig emballering
Erik Mørch • 20. juni 2021
Mangelfull emballasje gjør transportøren ofte fri for ansvar
Transportnæringen utfører sine tjenester i henhold til NSAB
og Vegfraktloven. I førstnevnte §16 og sistnevnte §29b fremgår det at transportør ikke er ansvarlig for skade og manko om emballasjen er mangelfull. Transportør/sjåfør har sågar ikke undersøkelsesplikt på at emballasjen er tilfredsstillende. Avsender skal emballere varen/godset tilstrekkelig i forhold til godsets beskaffenhet og forhold som godset blir utsatt for under transport.
Derimot har transportøren undersøkelsesplikt om det er utvendig synlig skade. Og transportør kan klandres om han har opptrådt svært uforsiktig.
Loven fungerer slik at så fremt emballeringen kan være en grunn for at skade har inntrådt, har avsenderen bevisbyrden for at det i det aktuelle tilfelle var en annen årsak enn emballeringen. Ved tvil vil avsender bli sittende igjen med ansvar og tap/kostnader med mindre avsender klarer å fremlegge bevis for at transportør har gjort en feil og dermed oppfylle bevisbyrden. Man behøver ikke være helt sikker, det er nok at avsender kan sannsynliggjøre at skaden skyldes transportøren.
Moralen er at det er god investering i tilfredsstillende emballering, man unngår skade/verdier, unødvendig saksbehandling og irritasjon.

Nærmere kunder og partnere i hele Europa ( Svenska , English , Deutsch , Italiano ) Kjære kunder og samarbeidspartnere, Med stor glede kunngjør prosjektleder for etableringen i Sverige; Joacim Møller Sunde at Accelerator åpner et nytt kontor i Sverige! Dette er et viktig steg for oss forteller Joacim, det gjør at vi kan tilby enda tettere oppfølging til både eksisterende og nye kunder. Samtidig styrker vi vår posisjon mellom Norge og Sverige – og skaper bedre flyt i logistikken til og fra hele Europa. Hvorfor Sverige? Vi etablerer oss i Gislaved – et logistisk knutepunkt med nærhet til både kunder og samarbeidspartnere. Herfra vil vi håndtere transporter mellom Norge og Sverige, og utvikle skreddersydde løsninger som bygger på vår kjente modell: høy servicegrad, korte beslutningsveier og transparent kommunikasjon. Med et allerede stabilt godsgrunnlag og nye spennende samarbeid i emning, er vi godt posisjonert for å skape verdi for både norske, svenske og europeiske kunder. Hva betyr dette for deg som kunde? Mer lokal tilstedeværelse : Du får et team i Sverige som jobber etter samme filosofi, systemer og kvalitetsstandarder som hos oss i Norge. Effektive løsninger for SE-NO og NO-SE : Hele transportprosessen mellom landene håndteres nå sømløst fra vårt nye kontor. Større fleksibilitet og bærekraft : Med kortere vei til avsendere og mottakere, samt tettere dialog med bileiere, får vi både bedre kontroll og reduserte kostnader – uten å kompromisse på kvalitet. Utvidet nettverk og kapasitet : Vi er i avsluttende forhandlinger med flere sterke partnere i Sverige. Vårt mål er å etablere de beste løsningene for håndtering, lagring og distribusjon – til fordel for deg som kunde. Møt teamet i Sverige: