Sjåførmangelkrise i Europa
Erik Mørch • 21. juni 2021
Konkurranse om kapasiteten presser prisene opp.

Vedvarende mangel på transportkapasitet i hele Europa inkludert Norge grunnet sviktende rekruttering av sjåfører. Konkurranse om kapasiteten presser prisene opp.
International Road Transport Union (IRU) har nylig publisert at sjåførmangelen tiltar voldsomt etter lavere aktivitet under pandemien. Hele 17% av utlyste sjåførstillinger står ubesatt, og denne utviklingen vil fortsette.
Den gjennomsnittlige sjåføralder er 50 år, og kun 2% er kvinner. IRU har igangsatt flere tiltak for å øke rekrutteringen generelt og spesielt blant kvinner. IRU skriver også at de har stilt krav til myndigheter i flere land om å senke den lovlige aldersgrense fra 21 år, det med grunnlag i den høye ungdomsledighet.
For at vi skal kunne levere i henhold til våre kunders krav utvider vi bredden av leverandører og konkurrerer om den ledige kapasiteten, det medfører at våre kostnader øker. Av den årsak har vi måttet innføre kapasitetstillegg
for å kunne dekke noe av våre ekstrakostnader

Nordisk Speditørforbunds generelle vilkår ( NSAB2015 ) har vært bransjens viktigste kontraktsgrunnlag siden 1919. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom speditør og oppdragsgiver, og gir klare spilleregler for begge parter. Dokumentet har blitt revidert flere ganger – sist i 2015 – for å tilpasses endringer i transport- og logistikkbransjen. For transportkjøpere betyr NSAB trygghet, forutsigbarhet og rettssikkerhet – enten det gjelder internasjonale transporter eller oppdrag innenlands i Norge. For speditører gir det tydelige rammer for ansvar og forpliktelser. Slik unngår man tidkrevende individuelle forhandlinger i en bransje med komplekse verdikjeder og høyt tempo. Ny revisjon på vei Arbeidet med en ny versjon av NSAB er nå i gang som et nordisk samarbeid mellom speditører og transportkjøpere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Behovet for oppdatering er drevet av store endringer siden 2015, blant annet innen klima- og bærekraftskrav, strengere sanksjonsregler, digitalisering og cybersikkerhet. Målet er at den nye NSAB-avtalen skal være klar i 2027. Inntil da gjelder NSAB 2015 som kontraktsgrunnlag for alle oppdrag vi i Accelerator AS utfører, med de rettigheter og plikter det innebærer.









