EUs Mobilitetspakke, et regelverk som vil få store konsekvenser for vegtransporten

Erik Mørch • 21. januar 2022

Hva er EUs mobilitetspakke, hvilke konsekvenser får den og når trer den i kraft.

EUs mobilitetspakke er et regelverk for veitransport besluttet av EU. Innføringen vil medføre store endringer og tilhørende konsekvenser innen transportsektoren. Regelverket er delvis innført i EU og skal gradvis iverksettes i Norge fra februar 2022.


Det er positivt at arbeidsforholdene og vilkårene for sjåførene bedres. Samtidig vil dette føre til bedre konkurranse og gjøre det vanskeligere for useriøse aktører å operere i bransjen.


Det er viktig å holde seg informert rundt implementering av EUs mobilitetspakke, konsekvensen av innføringen vil påvirke fremtidens planlegging og kostnader relatert til transporter.


Mobilitetspakken er et ensartet regelverk i EU som er vedtatt for å:

  • Forbedre vilkårene for sjåfører
  • Etablere klare og tydelige regler for utstasjonering av sjåfører
  • Sikre bedre etterlevelse av gjeldende og nye regler i kampen mot ulovlig opptreden


Hovedpunkter i regelverket er:

  • Reglene for kabotasje blir strammet inn.
  • Kjøretøy får pålagt retur til hjemlandet senest etter åtte uker.
  • Sjåfører får rett til å returnere til arbeids- eller hjemsted hver tredje eller fjerde uke
  • Lønn for sjåfører både for kabotasje og for tredjelandskjøring må følge nivået i landene der transporten utføres.
  • Sjåførene får krav om å overnatte utenfor lastebilen ved normal ukehvile (på 45 timer eller mer). Arbeidsgiver skal betale for dette.
  • Varebiler i internasjonal transport (over 2,5 tonn) må også ha tillatelse og fartsskriver.
  • Det blir innført digitale fartsskrivere med GPS i nye kjøretøy og i alle innen 2025.


Konsekvensene av nevnte endringer:

  • Eksisterende kapasitet er på bristepunktet, ytterligere begrensning av rammebetingelsene vil redusere kapasiteten ytterligere.
  • Ledetidene vil øke i takt med regelsetting
  • Økt kompleksitet i administrering og styring av transportene
  • Mindre attraktivt og kjøre-/transportere til Norge, økte sjåførlønninger. Se vår artikkel av 22. november 2022.
  • Generelt økte kostnader


Av Martine Møller 8. desember 2025
I forbindelse med helligdager og begrenset aktivitet hos flere av våre kunder og samarbeidspartnere i romjulen, vil våre åpningstider være som følger:
Av Erik Mørch 4. november 2025
Accelerator har et unikt utgangspunkt med sterke verdier, kompetente ansatte og en kultur som setter mennesker og relasjoner først.
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelseth har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Ketil Møller 3. november 2025
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelset har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Erik Mørch 19. september 2025
DIGITOLL – Hva betyr det for deg som kunde hos Accelerator?
Av Erik Mørch 7. september 2025
Når kvalitet er viktigere enn volum, velger man en partner som leverer mer enn bare transport.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Nordisk Speditørforbunds generelle vilkår ( NSAB2015 ) har vært bransjens viktigste kontraktsgrunnlag siden 1919. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom speditør og oppdragsgiver, og gir klare spilleregler for begge parter. Dokumentet har blitt revidert flere ganger – sist i 2015 – for å tilpasses endringer i transport- og logistikkbransjen. For transportkjøpere betyr NSAB trygghet, forutsigbarhet og rettssikkerhet – enten det gjelder internasjonale transporter eller oppdrag innenlands i Norge. For speditører gir det tydelige rammer for ansvar og forpliktelser. Slik unngår man tidkrevende individuelle forhandlinger i en bransje med komplekse verdikjeder og høyt tempo. Ny revisjon på vei Arbeidet med en ny versjon av NSAB er nå i gang som et nordisk samarbeid mellom speditører og transportkjøpere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Behovet for oppdatering er drevet av store endringer siden 2015, blant annet innen klima- og bærekraftskrav, strengere sanksjonsregler, digitalisering og cybersikkerhet. Målet er at den nye NSAB-avtalen skal være klar i 2027. Inntil da gjelder NSAB 2015 som kontraktsgrunnlag for alle oppdrag vi i Accelerator AS utfører, med de rettigheter og plikter det innebærer.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Logistikk satt i system – kort fortalt
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Det er varslet omfattende arbeidskonflikter i svenske havner, som kan påvirke godstrafikken til og fra Skandinavia i ukene fremover.To fagforeninger har annonsert tiltak som inkluderer streik, blokader og begrensninger på overtid og nyansettelser. Text in English here
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Logistikkbransjen er selve blodomløpet i samfunnet. Det vi gjør hver dag – planlegger, frakter, samhandler og leverer – er det som får butikkhyllene til å være fulle, industrien til å gå rundt og folk til å få det de trenger, når de trenger det.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 12. mai 2025
Sverige har fått sitt eget Accelerator-kontor – og det tok ikke lang tid før både kunder og kollegaer begynte å merke det. Klicka här för att läsa artikeln på svenska