EUs Mobilitetspakke, et regelverk som vil få store konsekvenser for vegtransporten
Hva er EUs mobilitetspakke, hvilke konsekvenser får den og når trer den i kraft.

EUs mobilitetspakke er et regelverk for veitransport besluttet av EU. Innføringen vil medføre store endringer og tilhørende konsekvenser innen transportsektoren. Regelverket er delvis innført i EU og skal gradvis iverksettes i Norge fra februar 2022.
Det er positivt at arbeidsforholdene og vilkårene for sjåførene bedres. Samtidig vil dette føre til bedre konkurranse og gjøre det vanskeligere for useriøse aktører å operere i bransjen.
Det er viktig å holde seg informert rundt implementering av EUs mobilitetspakke, konsekvensen av innføringen vil påvirke fremtidens planlegging og kostnader relatert til transporter.
Mobilitetspakken er et ensartet regelverk i EU som er vedtatt for å:
- Forbedre vilkårene for sjåfører
- Etablere klare og tydelige regler for utstasjonering av sjåfører
- Sikre bedre etterlevelse av gjeldende og nye regler i kampen mot ulovlig opptreden
Hovedpunkter i regelverket er:
- Reglene for kabotasje blir strammet inn.
- Kjøretøy får pålagt retur til hjemlandet senest etter åtte uker.
- Sjåfører får rett til å returnere til arbeids- eller hjemsted hver tredje eller fjerde uke
- Lønn for sjåfører både for kabotasje og for tredjelandskjøring må følge nivået i landene der transporten utføres.
- Sjåførene får krav om å overnatte utenfor lastebilen ved normal ukehvile (på 45 timer eller mer). Arbeidsgiver skal betale for dette.
- Varebiler i internasjonal transport (over 2,5 tonn) må også ha tillatelse og fartsskriver.
- Det blir innført digitale fartsskrivere med GPS i nye kjøretøy og i alle innen 2025.
Konsekvensene av nevnte endringer:
- Eksisterende kapasitet er på bristepunktet, ytterligere begrensning av rammebetingelsene vil redusere kapasiteten ytterligere.
- Ledetidene vil øke i takt med regelsetting
- Økt kompleksitet i administrering og styring av transportene
- Mindre attraktivt og kjøre-/transportere til Norge, økte sjåførlønninger. Se vår artikkel av 22. november 2022.
- Generelt økte kostnader
