Uro i Europa - Justering av gebyrer
Konkurranse om transportkapasiteten

Rammebetingelsene for transportnæringen er for tiden i sterk endring, noe som dessverre medfører uforutsigbarhet og krever løpende tiltak fra oss som transporttilbyder.
EUS MOBILITETSPAKKE
Som kjent er transport en lavmarginnæring som har måttet ty til kapasitet fra alle land i Europa med ulike kostnadsnivåer og arbeidsrutiner. Som speditør og transportutøver er vi derfor glad for at næringen gjennom EUs mobilitetspakke utarbeider og iverksetter regler for å bedre lastebilsjåførenes arbeidsforhold og betingelser. Forhåpentligvis vil dette også medføre tilnærming til like rammebetingelser i Europa. Vi viser til
ytterligere informasjon om EUs mobilitetspakke.
På tross av endinger som allerede er iverksatt og som vil bli iverksatt fremover, anser Accelerator det så langt ansvarlig og ikke innføre et kostnadskompensasjonsgebyr for merkostnader forbundet med EUs mobilitetspakke.
KAPASITET
I en
artikkel den 1. desember beskriver vi noen av flere årsaker til sjåførmangelen; "sjåførene dropper Norge".
Krigshandlingene i Ukraina har skapt ytterligere påvirkninger på transportene i Europa med den følge at kapasiteten er ytterligere redusert. Accelerator utvider sin bredde av partnere og underleverandører i hele Europa, men vi i likhet med våre konkurrenter møter vi daglig utfordringer vedrørende nødvendig kapasitet til en forutsigbar kostnad.
I den anledning ser vi oss tvunget til å justere vårt kapasitetstillegg på all internasjonal transport. Tillegget er opplyst på siden "Transportvilkår"
DRIVSTOFF
Dieselprisene når stadig nye høyder i Norge og i Europa. Vi opplever dette gjennom egen drift og gjennom tilleggskostnad fra våre internasjonale og norske underleverandører. For å dekke merkostnaden ser vi oss nødt til å justere drivstofftillegget.
Som kjent så fluktuerer dieselprisene, vi vil derfor justere tillegget månedlig.
Tillegget informeres under
Transportvilkår
