Uro i Europa - Justering av gebyrer

Erik Mørch • 2. mars 2022

Konkurranse om transportkapasiteten

Uro i Europa Accelerator

Rammebetingelsene for transportnæringen er for tiden i sterk endring, noe som dessverre medfører uforutsigbarhet og krever løpende tiltak fra oss som transporttilbyder.


EUS MOBILITETSPAKKE
Som kjent er transport en lavmarginnæring som har måttet ty til kapasitet fra alle land i Europa med ulike kostnadsnivåer og arbeidsrutiner. Som speditør og transportutøver er vi derfor glad for at næringen gjennom EUs mobilitetspakke utarbeider og iverksetter regler for å bedre lastebilsjåførenes arbeidsforhold og betingelser. Forhåpentligvis vil dette også medføre tilnærming til like rammebetingelser i Europa. Vi viser til
ytterligere informasjon om EUs mobilitetspakke.


På tross av endinger som allerede er iverksatt og som vil bli iverksatt fremover, anser Accelerator det så langt ansvarlig og ikke innføre et kostnadskompensasjonsgebyr for merkostnader forbundet med EUs mobilitetspakke.


KAPASITET
I en
artikkel den 1. desember beskriver vi noen av flere årsaker til sjåførmangelen; "sjåførene dropper Norge".


Krigshandlingene i Ukraina har skapt ytterligere påvirkninger på transportene i Europa med den følge at kapasiteten er ytterligere redusert. Accelerator utvider sin bredde av partnere og underleverandører i hele Europa, men vi i likhet med våre konkurrenter møter vi daglig utfordringer vedrørende nødvendig kapasitet til en forutsigbar kostnad.


I den anledning ser vi oss tvunget til å justere vårt kapasitetstillegg på all internasjonal transport. Tillegget er opplyst på siden "Transportvilkår"


DRIVSTOFF
Dieselprisene når stadig nye høyder i Norge og i Europa. Vi opplever dette gjennom egen drift og gjennom tilleggskostnad fra våre internasjonale og norske underleverandører. For å dekke merkostnaden ser vi oss nødt til å justere drivstofftillegget.


Som kjent så fluktuerer dieselprisene, vi vil derfor justere tillegget månedlig.


Tillegget informeres under Transportvilkår 

Av Martine Møller 8. desember 2025
I forbindelse med helligdager og begrenset aktivitet hos flere av våre kunder og samarbeidspartnere i romjulen, vil våre åpningstider være som følger:
Av Erik Mørch 4. november 2025
Accelerator har et unikt utgangspunkt med sterke verdier, kompetente ansatte og en kultur som setter mennesker og relasjoner først.
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelseth har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Ketil Møller 3. november 2025
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelset har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Erik Mørch 19. september 2025
DIGITOLL – Hva betyr det for deg som kunde hos Accelerator?
Av Erik Mørch 7. september 2025
Når kvalitet er viktigere enn volum, velger man en partner som leverer mer enn bare transport.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Nordisk Speditørforbunds generelle vilkår ( NSAB2015 ) har vært bransjens viktigste kontraktsgrunnlag siden 1919. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom speditør og oppdragsgiver, og gir klare spilleregler for begge parter. Dokumentet har blitt revidert flere ganger – sist i 2015 – for å tilpasses endringer i transport- og logistikkbransjen. For transportkjøpere betyr NSAB trygghet, forutsigbarhet og rettssikkerhet – enten det gjelder internasjonale transporter eller oppdrag innenlands i Norge. For speditører gir det tydelige rammer for ansvar og forpliktelser. Slik unngår man tidkrevende individuelle forhandlinger i en bransje med komplekse verdikjeder og høyt tempo. Ny revisjon på vei Arbeidet med en ny versjon av NSAB er nå i gang som et nordisk samarbeid mellom speditører og transportkjøpere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Behovet for oppdatering er drevet av store endringer siden 2015, blant annet innen klima- og bærekraftskrav, strengere sanksjonsregler, digitalisering og cybersikkerhet. Målet er at den nye NSAB-avtalen skal være klar i 2027. Inntil da gjelder NSAB 2015 som kontraktsgrunnlag for alle oppdrag vi i Accelerator AS utfører, med de rettigheter og plikter det innebærer.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Logistikk satt i system – kort fortalt
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Det er varslet omfattende arbeidskonflikter i svenske havner, som kan påvirke godstrafikken til og fra Skandinavia i ukene fremover.To fagforeninger har annonsert tiltak som inkluderer streik, blokader og begrensninger på overtid og nyansettelser. Text in English here
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Logistikkbransjen er selve blodomløpet i samfunnet. Det vi gjør hver dag – planlegger, frakter, samhandler og leverer – er det som får butikkhyllene til å være fulle, industrien til å gå rundt og folk til å få det de trenger, når de trenger det.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 12. mai 2025
Sverige har fått sitt eget Accelerator-kontor – og det tok ikke lang tid før både kunder og kollegaer begynte å merke det. Klicka här för att läsa artikeln på svenska