Kilde illustrasjon: toll.no
Den 9. mars 2023 kom endelig svaret fra Tolletaten fra høringsrundene omkring utsettelse, det setter næringslivet stor pris på.
Men nå er det viktig å jobbe målrettet med utvikling av IT-systemer og nye rutiner, for tiden går fort. Allerede den 1. januar 2023 tredde den nye tolloven i kraft.
Hva betyr dette i praksis. Alle Tolletatens informasjonsplikter om grensekryssende vareførsel skal gjennomføres digitalt, før eller senest ved ankomst til grensen. Logistikktilbyderne eller vareeiernes IT-systemer må kommunisere med Tolletatens; Digitoll.
For våre kunder innebærer dette at booking må inneholde: korrekte adresser, antall kolli og vekt, helt identisk som på faktura. Faktura må oversendes i PDF-format sammen med booking.
Om det er avvik på informasjon og dokumentasjon vil transporten stoppe på grensen. Med transporten mener vi hele transportenheten (bil/container/trailer), forsinkelser vil i så tilfelle oppstå for alle sendingene i transportenheten, erstatning for forsinkelse kan bli en risiko om ikke korrekt informasjon er gitt.
For mer informasjon ta kontakt.