Fra mars 2025 må alle varer som importeres tolldeklareres før grensepassering.
Tolletaten har gitt næringslivet en omstillingsfase. Mars 2025 avvikles direktekjøringsordningen for alle transportmidler, og det innføres krav om digital melde- og opplysning for alle transportmåter.

Kilde illustrasjon: toll.no
Den 9. mars 2023 kom endelig svaret fra Tolletaten fra høringsrundene omkring utsettelse, det setter næringslivet stor pris på.
Men nå er det viktig å jobbe målrettet med utvikling av IT-systemer og nye rutiner, for tiden går fort. Allerede den 1. januar 2023 tredde den nye tolloven i kraft.
Hva betyr dette i praksis. Alle Tolletatens informasjonsplikter om grensekryssende vareførsel skal gjennomføres digitalt, før eller senest ved ankomst til grensen. Logistikktilbyderne eller vareeiernes IT-systemer må kommunisere med Tolletatens; Digitoll.
For våre kunder innebærer dette at booking må inneholde: korrekte adresser, antall kolli og vekt, helt identisk som på faktura. Faktura må oversendes i PDF-format sammen med booking.
Om det er avvik på informasjon og dokumentasjon vil transporten stoppe på grensen. Med transporten mener vi hele transportenheten (bil/container/trailer), forsinkelser vil i så tilfelle oppstå for alle sendingene i transportenheten, erstatning for forsinkelse kan bli en risiko om ikke korrekt informasjon er gitt.
For mer informasjon ta kontakt.
