Ny tollov trer i kraft 1/1-2023. Martin Berntzen Often på besøk.

Erik Mørch • 22. september 2022

Besøket ga oss nyttig informasjon og trygghet fra NHO Logistikk og Transport

I dag hadde vi besøk av Martin Bentzen Often som er jurist og har solid bakgrunn fra skatteetaten, tolletaten og Universitetet i Oslo. Han ble ansatt i NHO Logistikk og Transport (NHO LT) den 1. juni 2022 og skal i all hovedsak ta seg av tollrelaterte spørsmål, i tillegg til transport-juss.


Vi opplever Martin som en svært engasjert og kunnskapsrik person som formidler jussen omkring tolloven, som i utgangspunktet er gørrkjedelig, med innlevelse og entusiasme fundamentert med relevante eksempler - som gjør faget svært interessant.

 

NHO LT er vår bransjeforening. En forening eller organisasjon vil jeg kalle det, som innehar spisskompetanse innfor rammebetingelsene som vår næring er avhengig av. Det være seg lover og regler, men gjør også tiltak til sine medlemmer (oss) for å øke næringens omdømme. Mer informasjon om NHO LT finnes her.


Ifølge Martin var besøket nyttig, både for å få førstehåndsinformasjon om oss som medlem samt for å avdekke hvilke utfordringer vi kan samarbeide om.


For oss ga besøket atter en «vekker» om ny tollov som trer i kraft den 1/1-2023. Mye tyder på at mange prosesser praktisk ikke lar seg gjennomføring f.o.m. 1/1-2023, for eks. er ikke regler/metoder tilrettelagt for verken tollvesenets- eller avsendernes datasystem, men «toget har startet og gå»!


Intensjonen fra Finansdepartementet er blant annet å kunne digitalisere det aller meste av deklareringsprosessen, og kunne gjøre dette mens varen er på vei til Norge. Som alle vet fungerer datasystemer/digitalisering ikke bedre enn de data man tilfører (dritt inn er lik dritt ut). Det medfører totalt rigide krav og rutiner, ingen fleksibilitet for eksempel for å kunne utjevne arbeidsmengde i forhold til kapasitet. Et eksempel på dette er at direktekjøringsordningen vil bli avviklet. (Direktekjøring vil si at en vare kan lagres et annet sted enn på tollageret, som innebærer utsettelse av de fleste plikter som oppstår når en vare innføres) Som nevnt vil noen prosesser få overgangsordninger for praktiske gjennomføring, hvor direktekjøringsordningen vil være en av disse.


Fortollingsfaget blir ikke enklere med ny lovgivning, det blir heller ikke utførelsen. Ny lov og praksis vil medføre større kostnader for næringslivet. NHO LT skriver 23/6-22; "Ny tollovgivning - utfordringer og veien fremover.


Vi er glade for at NHO LT har spisskompetansen, at de gir myndighetene praktiske innspill for utførelse, og at NHO LT har en solid kurs- og kompetanse avdeling som løpende oppdateres og tilbyr bransjen nødvendig kurs/opplæring. 

Av Erik Mørch 22. april 2025
Vi opplever i dag tirsdag 22. april 2025, at det er e-poster som ikke "kommer gjennom" til oss. Ring oss for å sikre at din e-post er kommet gjennom!
Av Erik Mørch 20. april 2025
Håper alle har hatt en hyggelig påske. Takk for besvarelser, her følger vinnerne av årets PåskeQuiz, og de riktige svarene.
Av Erik Mørch 16. april 2025
Her er premiene som venter på deg: "Ticket to Ride Europe", "KLUSTER – magnetisk kaos!", og "1500 påskequizer" av Eskil Aasmul.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 10. april 2025
Påskefjellet kaller – men før vi smører skiene og finner frem kvikklunsj og solbrillene, vil vi sende deg en varm og energisk påskehilsen.
Av Erik Mørch 23. mars 2025
Nærmere kunder og partnere i hele Europa ( Svenska , English , Deutsch , Italiano ) Kjære kunder og samarbeidspartnere, Med stor glede kunngjør prosjektleder for etableringen i Sverige; Joacim Møller Sunde at Accelerator åpner et nytt kontor i Sverige! Dette er et viktig steg for oss forteller Joacim, det gjør at vi kan tilby enda tettere oppfølging til både eksisterende og nye kunder. Samtidig styrker vi vår posisjon mellom Norge og Sverige – og skaper bedre flyt i logistikken til og fra hele Europa. Hvorfor Sverige? Vi etablerer oss i Gislaved – et logistisk knutepunkt med nærhet til både kunder og samarbeidspartnere. Herfra vil vi håndtere transporter mellom Norge og Sverige, og utvikle skreddersydde løsninger som bygger på vår kjente modell: høy servicegrad, korte beslutningsveier og transparent kommunikasjon. Med et allerede stabilt godsgrunnlag og nye spennende samarbeid i emning, er vi godt posisjonert for å skape verdi for både norske, svenske og europeiske kunder. Hva betyr dette for deg som kunde? Mer lokal tilstedeværelse : Du får et team i Sverige som jobber etter samme filosofi, systemer og kvalitetsstandarder som hos oss i Norge. Effektive løsninger for SE-NO og NO-SE : Hele transportprosessen mellom landene håndteres nå sømløst fra vårt nye kontor. Større fleksibilitet og bærekraft : Med kortere vei til avsendere og mottakere, samt tettere dialog med bileiere, får vi både bedre kontroll og reduserte kostnader – uten å kompromisse på kvalitet. Utvidet nettverk og kapasitet : Vi er i avsluttende forhandlinger med flere sterke partnere i Sverige. Vårt mål er å etablere de beste løsningene for håndtering, lagring og distribusjon – til fordel for deg som kunde. Møt teamet i Sverige:
Av Erik Mørch 10. mars 2025
I februar 2025 hadde vi i Accelerator AS besøk av Arbeidstilsynet for en gjennomgang av hvordan vi ivaretar vår informasjons- og påseplikt i henhold til gjeldende regelverk. 
Av Erik Mørch 4. mars 2025
Regjeringen publiserte 4. mars 2025 en pressemelding der de kunngjorde at norske byer skal få muligheten til å innføre nullutslippssoner.
Av Martine Møller 21. januar 2025
Vi kan med glede informere om at vi etter gårsdagens hackerangrep har kommet trygt ut av situasjonen, takket være nylig anskaffede og installerte sikkerhetsmoduler.
Av Erik Mørch 20. januar 2025
Sanksjoner mot den russisk tankflåten har ført til redusert kapasitet og økt press på prisene globalt.
Av Erik Mørch 6. januar 2025
Svært vanskelige kjøreforhold i Sør-Norge
Flere innlegg