Ny tollov trer i kraft 1/1-2023. Martin Berntzen Often på besøk.
Besøket ga oss nyttig informasjon og trygghet fra NHO Logistikk og Transport
I dag hadde vi besøk av Martin Bentzen Often som er jurist og har solid bakgrunn fra skatteetaten, tolletaten og Universitetet i Oslo. Han ble ansatt i NHO Logistikk og Transport (NHO LT) den 1. juni 2022 og skal i all hovedsak ta seg av tollrelaterte spørsmål, i tillegg til transport-juss.
Vi opplever Martin som en svært engasjert og kunnskapsrik person som formidler jussen omkring tolloven, som i utgangspunktet er gørrkjedelig, med innlevelse og entusiasme fundamentert med relevante eksempler - som gjør faget svært interessant.
NHO LT er vår bransjeforening. En forening eller organisasjon vil jeg kalle det, som innehar spisskompetanse innfor rammebetingelsene som vår næring er avhengig av. Det være seg lover og regler, men gjør også tiltak til sine medlemmer (oss) for å øke næringens omdømme. Mer informasjon om NHO LT finnes her.
Ifølge Martin var besøket nyttig, både for å få førstehåndsinformasjon om oss som medlem samt for å avdekke hvilke utfordringer vi kan samarbeide om.
For oss ga besøket atter en «vekker» om ny tollov som trer i kraft den 1/1-2023. Mye tyder på at mange prosesser praktisk ikke lar seg gjennomføring f.o.m. 1/1-2023, for eks. er ikke regler/metoder tilrettelagt for verken tollvesenets- eller avsendernes datasystem, men «toget har startet og gå»!
Intensjonen fra Finansdepartementet er blant annet å kunne digitalisere det aller meste av deklareringsprosessen, og kunne gjøre dette mens varen er på vei til Norge. Som alle vet fungerer datasystemer/digitalisering ikke bedre enn de data man tilfører (dritt inn er lik dritt ut). Det medfører totalt rigide krav og rutiner, ingen fleksibilitet for eksempel for å kunne utjevne arbeidsmengde i forhold til kapasitet. Et eksempel på dette er at direktekjøringsordningen vil bli avviklet. (Direktekjøring vil si at en vare kan lagres et annet sted enn på tollageret, som innebærer utsettelse av de fleste plikter som oppstår når en vare innføres) Som nevnt vil noen prosesser få overgangsordninger for praktiske gjennomføring, hvor direktekjøringsordningen vil være en av disse.
Fortollingsfaget blir ikke enklere med ny lovgivning, det blir heller ikke utførelsen. Ny lov og praksis vil medføre større kostnader for næringslivet. NHO LT skriver 23/6-22; "Ny tollovgivning - utfordringer og veien fremover.
Vi er glade for at NHO LT har spisskompetansen, at de gir myndighetene praktiske innspill for utførelse, og at NHO LT har en solid kurs- og kompetanse avdeling som løpende oppdateres og tilbyr bransjen nødvendig kurs/opplæring.
