Inflasjonen i EU stiger til det høyeste nivået på et tiår
Erik Mørch • 10. september 2021
To interessante medieoppslag, ulikt innhold men samme resultat

Den 1. september 2021 oppsummerer
MailOnline
med grundige fakta om den kapasitetskrisen som Europa stor overfor med mangel av 500.000 sjåfører.
Jose Gomez-Urquiza, administrerende direktør i immigrasjonsbyrået Visa Solutions, sa til The Daily Express: 'Vi lever uten tvil den verste sjåførmangel som vi har sett i nyere historie.' Det er mangel på transportkapasitet til å få levert matvarer ut i butikkene.
Kapasiteten driver prisene opp, som følge av det stiger butikkprisene fra måned til måned, ifølge de siste tallene fra British Retail Consortium.
Selv opplever vi at transportørene på kontinentet velger bort oppdrag til/fra Norge på grunn av vårt lave eksportvolum (returfrakt), dårlige infrastruktur, høye bomavgifter og utfordrende kjøreforhold om vinteren.
Statistikkorganet Eurostat har anslått at den årlige inflasjonen i eurosonen forventes å bli 3 prosent i august, opp fra 2,2 prosent i juli - det høyeste nivået siden 2011. Inflasjonen beveger seg kraftig over Den europeiske sentralbankens mål om 2 prosent.
I dag 20. september 2021
skriver Finansavisen (+ artikkel): «Nå kommer prisøkningene». Dette gjelder særlig innen bygg og anlegg, og der er trolig prisutsiktene drevet at økte råvarepriser, ikke minst på trelast.
For mange av bedriftene slår også økte fraktpriser
nå ut. I tjenestesektoren oppgir bedriftene smitteverntiltak og knapphet på arbeidskraft som årsaker til at de vil heve prisene.
Øystein Dørum bekrefter også kapasitetsutfordringene: «Beholdningen av ubesatte stillinger var i andre kvartal den høyeste siden starten av 2010.»
I samme avis finnes artikkel: "Spår ratedobling i ellevilt marked". Det til tross for at ratene i dag er pr. fraktet 20 fots container oppe i 7.500 dollar, i april i fjor lå raten på 800 dollar.
Ovennevnte er hentet ut fra to meget interessante artikler som føyer seg inn i rekken av «varsler» på at priser og med det inflasjonen vil stige fremover.

Nordisk Speditørforbunds generelle vilkår ( NSAB2015 ) har vært bransjens viktigste kontraktsgrunnlag siden 1919. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom speditør og oppdragsgiver, og gir klare spilleregler for begge parter. Dokumentet har blitt revidert flere ganger – sist i 2015 – for å tilpasses endringer i transport- og logistikkbransjen. For transportkjøpere betyr NSAB trygghet, forutsigbarhet og rettssikkerhet – enten det gjelder internasjonale transporter eller oppdrag innenlands i Norge. For speditører gir det tydelige rammer for ansvar og forpliktelser. Slik unngår man tidkrevende individuelle forhandlinger i en bransje med komplekse verdikjeder og høyt tempo. Ny revisjon på vei Arbeidet med en ny versjon av NSAB er nå i gang som et nordisk samarbeid mellom speditører og transportkjøpere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Behovet for oppdatering er drevet av store endringer siden 2015, blant annet innen klima- og bærekraftskrav, strengere sanksjonsregler, digitalisering og cybersikkerhet. Målet er at den nye NSAB-avtalen skal være klar i 2027. Inntil da gjelder NSAB 2015 som kontraktsgrunnlag for alle oppdrag vi i Accelerator AS utfører, med de rettigheter og plikter det innebærer.

Nærmere kunder og partnere i hele Europa ( Svenska , English , Deutsch , Italiano ) Kjære kunder og samarbeidspartnere, Med stor glede kunngjør prosjektleder for etableringen i Sverige; Joacim Møller Sunde at Accelerator åpner et nytt kontor i Sverige! Dette er et viktig steg for oss forteller Joacim, det gjør at vi kan tilby enda tettere oppfølging til både eksisterende og nye kunder. Samtidig styrker vi vår posisjon mellom Norge og Sverige – og skaper bedre flyt i logistikken til og fra hele Europa. Hvorfor Sverige? Vi etablerer oss i Gislaved – et logistisk knutepunkt med nærhet til både kunder og samarbeidspartnere. Herfra vil vi håndtere transporter mellom Norge og Sverige, og utvikle skreddersydde løsninger som bygger på vår kjente modell: høy servicegrad, korte beslutningsveier og transparent kommunikasjon. Med et allerede stabilt godsgrunnlag og nye spennende samarbeid i emning, er vi godt posisjonert for å skape verdi for både norske, svenske og europeiske kunder. Hva betyr dette for deg som kunde? Mer lokal tilstedeværelse : Du får et team i Sverige som jobber etter samme filosofi, systemer og kvalitetsstandarder som hos oss i Norge. Effektive løsninger for SE-NO og NO-SE : Hele transportprosessen mellom landene håndteres nå sømløst fra vårt nye kontor. Større fleksibilitet og bærekraft : Med kortere vei til avsendere og mottakere, samt tettere dialog med bileiere, får vi både bedre kontroll og reduserte kostnader – uten å kompromisse på kvalitet. Utvidet nettverk og kapasitet : Vi er i avsluttende forhandlinger med flere sterke partnere i Sverige. Vårt mål er å etablere de beste løsningene for håndtering, lagring og distribusjon – til fordel for deg som kunde. Møt teamet i Sverige: