med grundige fakta om den kapasitetskrisen som Europa stor overfor med mangel av 500.000 sjåfører.
Jose Gomez-Urquiza, administrerende direktør i immigrasjonsbyrået Visa Solutions, sa til The Daily Express: 'Vi lever uten tvil den verste sjåførmangel som vi har sett i nyere historie.' Det er mangel på transportkapasitet til å få levert matvarer ut i butikkene.
Kapasiteten driver prisene opp, som følge av det stiger butikkprisene fra måned til måned, ifølge de siste tallene fra British Retail Consortium.
Selv opplever vi at transportørene på kontinentet velger bort oppdrag til/fra Norge på grunn av vårt lave eksportvolum (returfrakt), dårlige infrastruktur, høye bomavgifter og utfordrende kjøreforhold om vinteren.
Statistikkorganet Eurostat har anslått at den årlige inflasjonen i eurosonen forventes å bli 3 prosent i august, opp fra 2,2 prosent i juli - det høyeste nivået siden 2011. Inflasjonen beveger seg kraftig over Den europeiske sentralbankens mål om 2 prosent.
For mange av bedriftene slår også økte fraktpriser
nå ut. I tjenestesektoren oppgir bedriftene smitteverntiltak og knapphet på arbeidskraft som årsaker til at de vil heve prisene.
Øystein Dørum bekrefter også kapasitetsutfordringene: «Beholdningen av ubesatte stillinger var i andre kvartal den høyeste siden starten av 2010.»
I samme avis finnes artikkel: "Spår ratedobling i ellevilt marked". Det til tross for at ratene i dag er pr. fraktet 20 fots container oppe i 7.500 dollar, i april i fjor lå raten på 800 dollar.
Ovennevnte er hentet ut fra to meget interessante artikler som føyer seg inn i rekken av «varsler» på at priser og med det inflasjonen vil stige fremover.