Justerer priser fra 1. Desember 2022

Erik Mørch • 30. oktober 2022

Hyperinflasjon og voldsomme økninger av energikostnadene gjør at vi må ta ansvarlige grep

Energikostnader

Transport- og logistikknæringen er under voldsomt press for å kunne utføre sine tjenester med vedvarende kapasitetsmangel, tiltagende myndighetskrav og signifikante økninger i priser på våre innsatsfaktorer.


For å sikre god kapasitet, kvalitet, service som Accelerator sine kunder skal oppleve, nå og inn i fremtiden, vil prisene for våre ulike tjenester justeres fra 1. Desember 2022. Justeringene vil være individuelle i forhold til tjeneste og løsning.

For ytterligere informasjon ta kontakt med din kontaktperson i Accelerator.


LAVMARGINNÆRING
Mens gjennomsnitt av selskapene i Fastlands-Norge har rundt seks prosent margin, er marginen til transportnæringen rundt tre prosent. Vi må være ansvarlig og gjøre prisjustering som sikrer tjenestene for våre kunder og arbeidsplassen for våre medarbeidere som gjør at stadig flere kunder velger Accelerator.


KAPASITETSMANGEL
Pandemien endevendte logistikkprosessene med om mobilisering i hele verden.


I Storbritannia medførte Brexit forflytning av transportkapasiteten, da landet gikk ut av EU, var tanken at EU-jobbene skulle gå til britiske arbeidere. Men dårlige lønns- og arbeidsforhold, kombinert med forsinkelser i utdanningen av nye sjåfører på grunn av pandemien, har gjort sjåførmangelen akutt. Vesentlig endring i tollbearbeidelsene ut og inn av Storbritannia medførte økt behov for personell for tolldeklarering og med det kapasitetsmangel.


Krigen i Ukraina har skapt kapasitetsreduksjon på både materiell og sjåfører. Hver tredje utenlandske lastebilsjåfør som passerte Svinesund i høst kom fra Ukraina og Hviterussland, ifølge YS.


Det anslås at det for tiden er mangel på 380.000 sjåfører i Europa. I Norge og generelt i Europa er 35% av sjåførene over 55 år, hvor næringen er i gang med ulike tiltak for å øke rekrutteringen.


I Norge mener vi i bransjen at vi på litt sikt trenger 15.000 nye sjåfører - eller rundt 3.000 i året de kommende årene. Vi mener Stortinget må bevilge mer til utdannelsesinstitusjonene - det er kostbart å ta førerkort for tungtransport; gjerne 120.000-150.000 kroner.


HYPERINFLASJON
I hele verden er inflasjonen høyere enn på over 30 år. I følge SSB må vi tilbake til 1988 for å finne en høyere prisvekst (KPI/Konsumprisindeks).


For næringsdrivende er ikke KPI alltid relevant, vi har ikke støtteordninger for strøm, og vekting av de ulike kostnads-grupper gjelder privat forbruk. Som eksempel opplever Accelerator over dobling av strøm og fjernvarmekostnaden i forhold til fjoråret. SSB’s kostnadsgruppe i KPI; ”04.5 Elektrisitet/fyringsolje/brensel” viser isolert en økning på ”bare” 18,7% (p.g.a. støtteordningene) i peroden sept/21-sept/22, og ”vektingen” av den totale KPI er kun 4,38%.

SISTE: 14. november 2022; SSB kunngjør at prisøkning på strøm til næringslivet (som ikke mottar strømstøtte) pr. Q3/22 er opp 212,6% på 12 mnd, les mer her.


SSB’s Konsumprisindeks ”vekter” kostnadsgruppe; ”07.02.2 Drivstoff og smøremidler” med kun 1,95%. Kostnadsøkningen i følge SSB for Diesel isolert er + 43,2% siste 12 måneder.

 

I likhet med det øvrige næringslivet opplever transport og logistikknæringen kostnadsøkninger fra alle fronter med et omfang vi aldri tidligere har erfart.


INGEN STØTTE FRA MYNDIGHETENE
Accelerator er aktive i gjennom vårt medlemskap i NHO LT (NHO Logistikk og Transport) for å påvirke myndighetene for avgiftsreduksjon, støtteordninger, og for effektivisering av byråkratiet, men tiltakene har ennå ikke ført frem. Logistikkæringen har ikke fått lettelser som bidrar til å redusere våre kostnader.


EUs Mobilitetspakke iverksettes i Norge den 1. November 2022, hvilket forventes å gi ytterligere utfordringer for hele bransjen. Effekten er dessverre vanskelig å beregne på nåværende tidspunkt.


TILTAK
Vi velger riktige samarbeidspartnerne og leverandører, de som gir våre kunder totalt sett den beste og mest rasjonelle tjeneste, vi leverer til rett tid, til rett sted, til avtalt pris. Våre kunder opplever at logistikken fungerer uten å benytte tid og ressurser til oppfølging og avviksarbeid.


Accelerator sin filosofi er; kontinuerlig forbedring. Våre lager- og terminalmedarbeidere er alle i løpet av året fagutdannet. Vi ny rekrutterer og satser på etterutdanning i toll- og logistikk- faget.


Om noen måneder vil 4 nye lagerautomater være installert og i drift. Vi blir enda mer konkurransedyktig innen våre tredjeparts lagertjenester.

Av Martine Møller 8. desember 2025
I forbindelse med helligdager og begrenset aktivitet hos flere av våre kunder og samarbeidspartnere i romjulen, vil våre åpningstider være som følger:
Av Erik Mørch 4. november 2025
Accelerator har et unikt utgangspunkt med sterke verdier, kompetente ansatte og en kultur som setter mennesker og relasjoner først.
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelseth har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Ketil Møller 3. november 2025
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelset har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Erik Mørch 19. september 2025
DIGITOLL – Hva betyr det for deg som kunde hos Accelerator?
Av Erik Mørch 7. september 2025
Når kvalitet er viktigere enn volum, velger man en partner som leverer mer enn bare transport.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Nordisk Speditørforbunds generelle vilkår ( NSAB2015 ) har vært bransjens viktigste kontraktsgrunnlag siden 1919. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom speditør og oppdragsgiver, og gir klare spilleregler for begge parter. Dokumentet har blitt revidert flere ganger – sist i 2015 – for å tilpasses endringer i transport- og logistikkbransjen. For transportkjøpere betyr NSAB trygghet, forutsigbarhet og rettssikkerhet – enten det gjelder internasjonale transporter eller oppdrag innenlands i Norge. For speditører gir det tydelige rammer for ansvar og forpliktelser. Slik unngår man tidkrevende individuelle forhandlinger i en bransje med komplekse verdikjeder og høyt tempo. Ny revisjon på vei Arbeidet med en ny versjon av NSAB er nå i gang som et nordisk samarbeid mellom speditører og transportkjøpere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Behovet for oppdatering er drevet av store endringer siden 2015, blant annet innen klima- og bærekraftskrav, strengere sanksjonsregler, digitalisering og cybersikkerhet. Målet er at den nye NSAB-avtalen skal være klar i 2027. Inntil da gjelder NSAB 2015 som kontraktsgrunnlag for alle oppdrag vi i Accelerator AS utfører, med de rettigheter og plikter det innebærer.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Logistikk satt i system – kort fortalt
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Det er varslet omfattende arbeidskonflikter i svenske havner, som kan påvirke godstrafikken til og fra Skandinavia i ukene fremover.To fagforeninger har annonsert tiltak som inkluderer streik, blokader og begrensninger på overtid og nyansettelser. Text in English here
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Logistikkbransjen er selve blodomløpet i samfunnet. Det vi gjør hver dag – planlegger, frakter, samhandler og leverer – er det som får butikkhyllene til å være fulle, industrien til å gå rundt og folk til å få det de trenger, når de trenger det.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 12. mai 2025
Sverige har fått sitt eget Accelerator-kontor – og det tok ikke lang tid før både kunder og kollegaer begynte å merke det. Klicka här för att läsa artikeln på svenska