Justerer priser fra 1. Desember 2022

Erik Mørch • 30. oktober 2022

Hyperinflasjon og voldsomme økninger av energikostnadene gjør at vi må ta ansvarlige grep

Energikostnader

Transport- og logistikknæringen er under voldsomt press for å kunne utføre sine tjenester med vedvarende kapasitetsmangel, tiltagende myndighetskrav og signifikante økninger i priser på våre innsatsfaktorer.


For å sikre god kapasitet, kvalitet, service som Accelerator sine kunder skal oppleve, nå og inn i fremtiden, vil prisene for våre ulike tjenester justeres fra 1. Desember 2022. Justeringene vil være individuelle i forhold til tjeneste og løsning.

For ytterligere informasjon ta kontakt med din kontaktperson i Accelerator.


LAVMARGINNÆRING
Mens gjennomsnitt av selskapene i Fastlands-Norge har rundt seks prosent margin, er marginen til transportnæringen rundt tre prosent. Vi må være ansvarlig og gjøre prisjustering som sikrer tjenestene for våre kunder og arbeidsplassen for våre medarbeidere som gjør at stadig flere kunder velger Accelerator.


KAPASITETSMANGEL
Pandemien endevendte logistikkprosessene med om mobilisering i hele verden.


I Storbritannia medførte Brexit forflytning av transportkapasiteten, da landet gikk ut av EU, var tanken at EU-jobbene skulle gå til britiske arbeidere. Men dårlige lønns- og arbeidsforhold, kombinert med forsinkelser i utdanningen av nye sjåfører på grunn av pandemien, har gjort sjåførmangelen akutt. Vesentlig endring i tollbearbeidelsene ut og inn av Storbritannia medførte økt behov for personell for tolldeklarering og med det kapasitetsmangel.


Krigen i Ukraina har skapt kapasitetsreduksjon på både materiell og sjåfører. Hver tredje utenlandske lastebilsjåfør som passerte Svinesund i høst kom fra Ukraina og Hviterussland, ifølge YS.


Det anslås at det for tiden er mangel på 380.000 sjåfører i Europa. I Norge og generelt i Europa er 35% av sjåførene over 55 år, hvor næringen er i gang med ulike tiltak for å øke rekrutteringen.


I Norge mener vi i bransjen at vi på litt sikt trenger 15.000 nye sjåfører - eller rundt 3.000 i året de kommende årene. Vi mener Stortinget må bevilge mer til utdannelsesinstitusjonene - det er kostbart å ta førerkort for tungtransport; gjerne 120.000-150.000 kroner.


HYPERINFLASJON
I hele verden er inflasjonen høyere enn på over 30 år. I følge SSB må vi tilbake til 1988 for å finne en høyere prisvekst (KPI/Konsumprisindeks).


For næringsdrivende er ikke KPI alltid relevant, vi har ikke støtteordninger for strøm, og vekting av de ulike kostnads-grupper gjelder privat forbruk. Som eksempel opplever Accelerator over dobling av strøm og fjernvarmekostnaden i forhold til fjoråret. SSB’s kostnadsgruppe i KPI; ”04.5 Elektrisitet/fyringsolje/brensel” viser isolert en økning på ”bare” 18,7% (p.g.a. støtteordningene) i peroden sept/21-sept/22, og ”vektingen” av den totale KPI er kun 4,38%.

SISTE: 14. november 2022; SSB kunngjør at prisøkning på strøm til næringslivet (som ikke mottar strømstøtte) pr. Q3/22 er opp 212,6% på 12 mnd, les mer her.


SSB’s Konsumprisindeks ”vekter” kostnadsgruppe; ”07.02.2 Drivstoff og smøremidler” med kun 1,95%. Kostnadsøkningen i følge SSB for Diesel isolert er + 43,2% siste 12 måneder.

 

I likhet med det øvrige næringslivet opplever transport og logistikknæringen kostnadsøkninger fra alle fronter med et omfang vi aldri tidligere har erfart.


INGEN STØTTE FRA MYNDIGHETENE
Accelerator er aktive i gjennom vårt medlemskap i NHO LT (NHO Logistikk og Transport) for å påvirke myndighetene for avgiftsreduksjon, støtteordninger, og for effektivisering av byråkratiet, men tiltakene har ennå ikke ført frem. Logistikkæringen har ikke fått lettelser som bidrar til å redusere våre kostnader.


EUs Mobilitetspakke iverksettes i Norge den 1. November 2022, hvilket forventes å gi ytterligere utfordringer for hele bransjen. Effekten er dessverre vanskelig å beregne på nåværende tidspunkt.


TILTAK
Vi velger riktige samarbeidspartnerne og leverandører, de som gir våre kunder totalt sett den beste og mest rasjonelle tjeneste, vi leverer til rett tid, til rett sted, til avtalt pris. Våre kunder opplever at logistikken fungerer uten å benytte tid og ressurser til oppfølging og avviksarbeid.


Accelerator sin filosofi er; kontinuerlig forbedring. Våre lager- og terminalmedarbeidere er alle i løpet av året fagutdannet. Vi ny rekrutterer og satser på etterutdanning i toll- og logistikk- faget.


Om noen måneder vil 4 nye lagerautomater være installert og i drift. Vi blir enda mer konkurransedyktig innen våre tredjeparts lagertjenester.

Av Erik Mørch 22. april 2025
Vi opplever i dag tirsdag 22. april 2025, at det er e-poster som ikke "kommer gjennom" til oss. Ring oss for å sikre at din e-post er kommet gjennom!
Av Erik Mørch 20. april 2025
Håper alle har hatt en hyggelig påske. Takk for besvarelser, her følger vinnerne av årets PåskeQuiz, og de riktige svarene.
Av Erik Mørch 16. april 2025
Her er premiene som venter på deg: "Ticket to Ride Europe", "KLUSTER – magnetisk kaos!", og "1500 påskequizer" av Eskil Aasmul.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 10. april 2025
Påskefjellet kaller – men før vi smører skiene og finner frem kvikklunsj og solbrillene, vil vi sende deg en varm og energisk påskehilsen.
Av Erik Mørch 23. mars 2025
Nærmere kunder og partnere i hele Europa ( Svenska , English , Deutsch , Italiano ) Kjære kunder og samarbeidspartnere, Med stor glede kunngjør prosjektleder for etableringen i Sverige; Joacim Møller Sunde at Accelerator åpner et nytt kontor i Sverige! Dette er et viktig steg for oss forteller Joacim, det gjør at vi kan tilby enda tettere oppfølging til både eksisterende og nye kunder. Samtidig styrker vi vår posisjon mellom Norge og Sverige – og skaper bedre flyt i logistikken til og fra hele Europa. Hvorfor Sverige? Vi etablerer oss i Gislaved – et logistisk knutepunkt med nærhet til både kunder og samarbeidspartnere. Herfra vil vi håndtere transporter mellom Norge og Sverige, og utvikle skreddersydde løsninger som bygger på vår kjente modell: høy servicegrad, korte beslutningsveier og transparent kommunikasjon. Med et allerede stabilt godsgrunnlag og nye spennende samarbeid i emning, er vi godt posisjonert for å skape verdi for både norske, svenske og europeiske kunder. Hva betyr dette for deg som kunde? Mer lokal tilstedeværelse : Du får et team i Sverige som jobber etter samme filosofi, systemer og kvalitetsstandarder som hos oss i Norge. Effektive løsninger for SE-NO og NO-SE : Hele transportprosessen mellom landene håndteres nå sømløst fra vårt nye kontor. Større fleksibilitet og bærekraft : Med kortere vei til avsendere og mottakere, samt tettere dialog med bileiere, får vi både bedre kontroll og reduserte kostnader – uten å kompromisse på kvalitet. Utvidet nettverk og kapasitet : Vi er i avsluttende forhandlinger med flere sterke partnere i Sverige. Vårt mål er å etablere de beste løsningene for håndtering, lagring og distribusjon – til fordel for deg som kunde. Møt teamet i Sverige:
Av Erik Mørch 10. mars 2025
I februar 2025 hadde vi i Accelerator AS besøk av Arbeidstilsynet for en gjennomgang av hvordan vi ivaretar vår informasjons- og påseplikt i henhold til gjeldende regelverk. 
Av Erik Mørch 4. mars 2025
Regjeringen publiserte 4. mars 2025 en pressemelding der de kunngjorde at norske byer skal få muligheten til å innføre nullutslippssoner.
Av Martine Møller 21. januar 2025
Vi kan med glede informere om at vi etter gårsdagens hackerangrep har kommet trygt ut av situasjonen, takket være nylig anskaffede og installerte sikkerhetsmoduler.
Av Erik Mørch 20. januar 2025
Sanksjoner mot den russisk tankflåten har ført til redusert kapasitet og økt press på prisene globalt.
Av Erik Mørch 6. januar 2025
Svært vanskelige kjøreforhold i Sør-Norge
Flere innlegg