Justerer priser fra 1. Desember 2022
Hyperinflasjon og voldsomme økninger av energikostnadene gjør at vi må ta ansvarlige grep

Transport- og logistikknæringen er under voldsomt press for å kunne utføre sine tjenester med vedvarende kapasitetsmangel, tiltagende myndighetskrav og signifikante økninger i priser på våre innsatsfaktorer.
For å sikre god kapasitet, kvalitet, service som Accelerator sine kunder skal oppleve, nå og inn i fremtiden, vil prisene for våre ulike tjenester justeres fra 1. Desember 2022. Justeringene vil være individuelle i forhold til tjeneste og løsning.
For ytterligere informasjon ta kontakt med din kontaktperson i Accelerator.
LAVMARGINNÆRING
Mens gjennomsnitt av selskapene i Fastlands-Norge har rundt seks prosent margin, er marginen til transportnæringen rundt tre prosent. Vi må være ansvarlig og gjøre prisjustering som sikrer tjenestene for våre kunder og arbeidsplassen for våre medarbeidere som gjør at stadig flere kunder velger Accelerator.
KAPASITETSMANGEL
Pandemien endevendte logistikkprosessene med om mobilisering i hele verden.
I Storbritannia medførte Brexit forflytning av transportkapasiteten, da landet gikk ut av EU, var tanken at EU-jobbene skulle gå til britiske arbeidere. Men dårlige lønns- og arbeidsforhold, kombinert med forsinkelser i utdanningen av nye sjåfører på grunn av pandemien, har gjort sjåførmangelen akutt. Vesentlig endring i tollbearbeidelsene ut og inn av Storbritannia medførte økt behov for personell for tolldeklarering og med det kapasitetsmangel.
Krigen i Ukraina har skapt kapasitetsreduksjon på både materiell og sjåfører. Hver tredje utenlandske lastebilsjåfør som passerte Svinesund i høst kom fra Ukraina og Hviterussland, ifølge YS.
Det anslås at det for tiden er mangel på 380.000 sjåfører i Europa. I Norge og generelt i Europa er 35% av sjåførene over 55 år, hvor næringen er i gang med ulike tiltak for å øke rekrutteringen.
I Norge mener vi i bransjen at vi på litt sikt trenger 15.000 nye sjåfører - eller rundt 3.000 i året de kommende årene. Vi mener Stortinget må bevilge mer til utdannelsesinstitusjonene - det er kostbart å ta førerkort for tungtransport; gjerne 120.000-150.000 kroner.
HYPERINFLASJON
I hele verden er inflasjonen høyere enn på over 30 år. I følge SSB må vi tilbake til 1988 for å finne en høyere prisvekst (KPI/Konsumprisindeks).
For næringsdrivende er ikke KPI alltid relevant, vi har ikke støtteordninger for strøm, og vekting av de ulike kostnads-grupper gjelder privat forbruk. Som eksempel opplever Accelerator over dobling av strøm og fjernvarmekostnaden i forhold til fjoråret. SSB’s kostnadsgruppe i KPI; ”04.5 Elektrisitet/fyringsolje/brensel” viser isolert en økning på ”bare” 18,7% (p.g.a. støtteordningene) i peroden sept/21-sept/22, og ”vektingen” av den totale KPI er kun 4,38%.
SISTE: 14. november 2022; SSB kunngjør at prisøkning på strøm til næringslivet (som ikke mottar strømstøtte) pr. Q3/22 er opp 212,6% på 12 mnd, les mer her.
SSB’s Konsumprisindeks ”vekter” kostnadsgruppe; ”07.02.2 Drivstoff og smøremidler” med kun 1,95%. Kostnadsøkningen i følge SSB for Diesel isolert er + 43,2% siste 12 måneder.
I likhet med det øvrige næringslivet opplever transport og logistikknæringen kostnadsøkninger fra alle fronter med et omfang vi aldri tidligere har erfart.
INGEN STØTTE FRA MYNDIGHETENE
Accelerator er aktive i gjennom vårt medlemskap i NHO LT (NHO Logistikk og Transport) for å påvirke myndighetene for avgiftsreduksjon, støtteordninger, og for effektivisering av byråkratiet, men tiltakene har ennå ikke ført frem. Logistikkæringen har ikke fått lettelser som bidrar til å redusere våre kostnader.
EUs Mobilitetspakke iverksettes i Norge den 1. November 2022, hvilket forventes å gi ytterligere utfordringer for hele bransjen. Effekten er dessverre vanskelig å beregne på nåværende tidspunkt.
TILTAK
Vi velger riktige samarbeidspartnerne og leverandører, de som gir våre kunder totalt sett den beste og mest rasjonelle tjeneste, vi leverer til rett tid, til rett sted, til avtalt pris. Våre kunder opplever at logistikken fungerer uten å benytte tid og ressurser til oppfølging og avviksarbeid.
Accelerator sin filosofi er; kontinuerlig forbedring. Våre lager- og terminalmedarbeidere er alle i løpet av året fagutdannet. Vi ny rekrutterer og satser på etterutdanning i toll- og logistikk- faget.
Om noen måneder vil 4 nye lagerautomater være installert og i drift. Vi blir enda mer konkurransedyktig innen våre tredjeparts lagertjenester.
