Økende trend av frakt med utenlandske lastebiler. En positiv utvikling for grenseoverskridende handel.
SSB har i dag offentliggjort statistikk over Norske og utenlandske lastebilers andel av grensetransporten.
Vi har gjort oss noen tanker om dette.
Transport av varer over landegrenser er en vital del av den moderne økonomien, spesielt for et land som Norge, som har en betydelig mengde handel med Europa. I 2023 viste statistikken en interessant trend: en økende avhengighet av utenlandske lastebiler for transport av gods inn og ut av Norge. Denne artikkelen ser på hvordan denne trenden ikke bare reflekterer en skiftende dynamikk i transportsektoren, men også gir flere fordeler.
Statistikken snakker
I 2023 transporterte lastebiler 13,2 millioner tonn gods over den norske grensen. Av dette ble 3,9 millioner tonn fraktet med norske lastebiler. Det er fascinerende å observere at selv om den totale transportmengden ved import og eksport på lastebil gikk ned med 5,8 prosent fra 2022 til 2023, var nedgangen mer merkbar for norskregistrerte lastebiler med 9,5 prosent. Dette indikerer en viktig endring i markedet.
Fordelene med utenlandske transportører
Bruken av utenlandske lastebiler og transportører tilbyr flere fordeler:
Økonomisk effektivitet, da utenlandske transportører av flere årsaker ofte kan tilby mer konkurransedyktige priser, noe som er gunstig for norske bedrifter som ser etter kostnadseffektive løsninger for transport.
Fleksibilitet og tilgjengelighet: Med et bredere spekter av transportører tilgjengelig, blir det lettere for importører og eksportører å finne transportløsninger som passer deres tidsplaner og behov.
Diversifisering; større avhengighet av utenlandske transportører betyr mindre sårbarhet for lokale fluktuasjoner i transportsektoren. Dette bidrar til en mer robust og pålitelig forsyningskjede.
Endring i markedsandeler
Interessant nok fraktet de norskregistrerte lastebilene 45,7 prosent av godset ut av landet i 2023, en reduksjon på 11,1 prosentpoeng siden 2014. For importen, ble kun 17,0 prosent av godset fraktet med norske lastebiler i 2023, ned fra 21,9 prosent i 2014. Dette skiftet i markedsandel understreker hvordan utenlandske transportører blir mer fremtredende i det norske markedet.
Konklusjon
Den økende bruken av utenlandske lastebiler og transportører for transport til og fra Norge er en positiv utvikling. Denne trenden understreker viktigheten av internasjonalt samarbeid og effektivitet i transportsektoren. For norske bedrifter og økonomien som helhet, representerer dette en mulighet til å utnytte et mer mangfoldig og kostnadseffektivt transportnettverk. Vi i Accelerator ser denne utviklingen som en spennende mulighet til å styrke vår tilknytning til det europeiske markedet ytterligere, og samtidig tilby våre kunder de beste og mest effektive transportløsningene.
Statistisk kilde: SSB
