Økende trend av frakt med utenlandske lastebiler. En positiv utvikling for grenseoverskridende handel.

Erik Mørch • 6. februar 2024

SSB har i dag offentliggjort statistikk over Norske og utenlandske lastebilers andel av grensetransporten.
Vi har gjort oss noen tanker om dette.

Transport av varer over landegrenser er en vital del av den moderne økonomien, spesielt for et land som Norge, som har en betydelig mengde handel med Europa. I 2023 viste statistikken en interessant trend: en økende avhengighet av utenlandske lastebiler for transport av gods inn og ut av Norge. Denne artikkelen ser på hvordan denne trenden ikke bare reflekterer en skiftende dynamikk i transportsektoren, men også gir flere fordeler.


Statistikken snakker

I 2023 transporterte lastebiler 13,2 millioner tonn gods over den norske grensen. Av dette ble 3,9 millioner tonn fraktet med norske lastebiler. Det er fascinerende å observere at selv om den totale transportmengden ved import og eksport på lastebil gikk ned med 5,8 prosent fra 2022 til 2023, var nedgangen mer merkbar for norskregistrerte lastebiler med 9,5 prosent. Dette indikerer en viktig endring i markedet.


Fordelene med utenlandske transportører

Bruken av utenlandske lastebiler og transportører tilbyr flere fordeler:

Økonomisk effektivitet, da utenlandske transportører av flere årsaker ofte kan tilby mer konkurransedyktige priser, noe som er gunstig for norske bedrifter som ser etter kostnadseffektive løsninger for transport.

Fleksibilitet og tilgjengelighet: Med et bredere spekter av transportører tilgjengelig, blir det lettere for importører og eksportører å finne transportløsninger som passer deres tidsplaner og behov.

Diversifisering; større avhengighet av utenlandske transportører betyr mindre sårbarhet for lokale fluktuasjoner i transportsektoren. Dette bidrar til en mer robust og pålitelig forsyningskjede.


Endring i markedsandeler

Interessant nok fraktet de norskregistrerte lastebilene 45,7 prosent av godset ut av landet i 2023, en reduksjon på 11,1 prosentpoeng siden 2014. For importen, ble kun 17,0 prosent av godset fraktet med norske lastebiler i 2023, ned fra 21,9 prosent i 2014. Dette skiftet i markedsandel understreker hvordan utenlandske transportører blir mer fremtredende i det norske markedet.


Konklusjon

Den økende bruken av utenlandske lastebiler og transportører for transport til og fra Norge er en positiv utvikling. Denne trenden understreker viktigheten av internasjonalt samarbeid og effektivitet i transportsektoren. For norske bedrifter og økonomien som helhet, representerer dette en mulighet til å utnytte et mer mangfoldig og kostnadseffektivt transportnettverk. Vi i Accelerator ser denne utviklingen som en spennende mulighet til å styrke vår tilknytning til det europeiske markedet ytterligere, og samtidig tilby våre kunder de beste og mest effektive transportløsningene.


Statistisk kilde: SSB

Av Erik Mørch 22. april 2025
Vi opplever i dag tirsdag 22. april 2025, at det er e-poster som ikke "kommer gjennom" til oss. Ring oss for å sikre at din e-post er kommet gjennom!
Av Erik Mørch 20. april 2025
Håper alle har hatt en hyggelig påske. Takk for besvarelser, her følger vinnerne av årets PåskeQuiz, og de riktige svarene.
Av Erik Mørch 16. april 2025
Her er premiene som venter på deg: "Ticket to Ride Europe", "KLUSTER – magnetisk kaos!", og "1500 påskequizer" av Eskil Aasmul.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 10. april 2025
Påskefjellet kaller – men før vi smører skiene og finner frem kvikklunsj og solbrillene, vil vi sende deg en varm og energisk påskehilsen.
Av Erik Mørch 23. mars 2025
Nærmere kunder og partnere i hele Europa ( Svenska , English , Deutsch , Italiano ) Kjære kunder og samarbeidspartnere, Med stor glede kunngjør prosjektleder for etableringen i Sverige; Joacim Møller Sunde at Accelerator åpner et nytt kontor i Sverige! Dette er et viktig steg for oss forteller Joacim, det gjør at vi kan tilby enda tettere oppfølging til både eksisterende og nye kunder. Samtidig styrker vi vår posisjon mellom Norge og Sverige – og skaper bedre flyt i logistikken til og fra hele Europa. Hvorfor Sverige? Vi etablerer oss i Gislaved – et logistisk knutepunkt med nærhet til både kunder og samarbeidspartnere. Herfra vil vi håndtere transporter mellom Norge og Sverige, og utvikle skreddersydde løsninger som bygger på vår kjente modell: høy servicegrad, korte beslutningsveier og transparent kommunikasjon. Med et allerede stabilt godsgrunnlag og nye spennende samarbeid i emning, er vi godt posisjonert for å skape verdi for både norske, svenske og europeiske kunder. Hva betyr dette for deg som kunde? Mer lokal tilstedeværelse : Du får et team i Sverige som jobber etter samme filosofi, systemer og kvalitetsstandarder som hos oss i Norge. Effektive løsninger for SE-NO og NO-SE : Hele transportprosessen mellom landene håndteres nå sømløst fra vårt nye kontor. Større fleksibilitet og bærekraft : Med kortere vei til avsendere og mottakere, samt tettere dialog med bileiere, får vi både bedre kontroll og reduserte kostnader – uten å kompromisse på kvalitet. Utvidet nettverk og kapasitet : Vi er i avsluttende forhandlinger med flere sterke partnere i Sverige. Vårt mål er å etablere de beste løsningene for håndtering, lagring og distribusjon – til fordel for deg som kunde. Møt teamet i Sverige:
Av Erik Mørch 10. mars 2025
I februar 2025 hadde vi i Accelerator AS besøk av Arbeidstilsynet for en gjennomgang av hvordan vi ivaretar vår informasjons- og påseplikt i henhold til gjeldende regelverk. 
Av Erik Mørch 4. mars 2025
Regjeringen publiserte 4. mars 2025 en pressemelding der de kunngjorde at norske byer skal få muligheten til å innføre nullutslippssoner.
Av Martine Møller 21. januar 2025
Vi kan med glede informere om at vi etter gårsdagens hackerangrep har kommet trygt ut av situasjonen, takket være nylig anskaffede og installerte sikkerhetsmoduler.
Av Erik Mørch 20. januar 2025
Sanksjoner mot den russisk tankflåten har ført til redusert kapasitet og økt press på prisene globalt.
Av Erik Mørch 6. januar 2025
Svært vanskelige kjøreforhold i Sør-Norge
Flere innlegg