Regjeringen har som mål at alle skal ha et anstendig og trygt arbeidsliv. Gjennomføringen av EUs mobilitetspakke er et viktig skritt på veien. Samferdselsdepartementet har derfor nå vedtatt nye regler om kjøre- og hviletid for sjåfører, bruk av fartsskriver i kjøretøyene og regler om yrkes- og markedsadgang til veitransportmarkedet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Og fortsetter; Gjennomføringen av mobilitetspakken vil være en viktig del av regjeringens kommende handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.
Det stilles nye krav til hvordan transportforetakene organiserer sin virksomhet. Arbeidsgivere skal legge til rette for at sjåføren skal kunne reise hjem i løpet av en fireukersperiode. Kjøretøy i internasjonal transport vil bli også nødt til å returnere til driftssenteret i hjemlandet minst hver 8. uke.
Moderne Transport viser her oversikt over samferdselsministerens 39 tiltak. Vi oppfatter at Regjeringen ønsker vesentlig hevning i "seriøsiteten" primært innen varebiltransporten, som vi heier på. Men det hersker ikke tvil om at det antall krav, regler, lover, forskrifter osv vil koste penger.
Samferdselsdepartementets handlingsplan, her.
Regjeringen vil regulere godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn gjennom å:
Dette vil bidra til bedre oversikt over bransjen, og til å forhindre at useriøse aktører etablerer seg. Regler om kjøre- og hviletid vil bidra til å beskytte føreren mot et utilbørlig høyt arbeidspress, sier Nygård. Les mer på Logjobb.no
Kilde: Samferdselsdepartementet, Logjobb.no og Moderne Transport