Siste nytt om DIGITOLL

Erik Mørch • 24. oktober 2024

Innføring av DIGITOLL medfører at deklarasjonsplikten oppfylles før grensepassering. Dagens deklarasjonsplikten oppfyller vi i IT-løsningen TVINN, gjerne samme dag eller dagen etter grensepassering, innen en ti dagers frist.

Tolletaten har kunngjort ved innføringen av DIGITOLL, som opprinnelig var planlagt til 1. april 2025, sannsynligvis vil bli utsatt til tidligst i 2026. Årsaken til denne forsinkelsen er at bransjen igjennom høringsuttalelser har formidlet at det må gjøres justering på forslagene.


Vi i ACCELERATOR følger tett med på utviklingen og er klare til å hjelpe våre kunder gjennom denne prosessen.


Utsettelse er nødvendig

Etter fire omfattende høringer har det blitt klart at mange praktiske detaljer fortsatt må avklares for å sikre en smidig overgang til DIGITOLL. Dette gjelder både melde- og opplysningsplikten (MO) samt deklarasjonspliktene som vil endre hvordan tollprosessen fungerer for våre kunder. Tolletaten har derfor varslet at en femte høring vil finne sted mot slutten av året, med en påfølgende implementering tidlig i 2026.


Hvordan påvirker dette våre kunder?

Per i dag blir MO oppfylt ved fysisk fremmøte ved grensen, mens vi i ACCELERATOR sender inn deklarasjonene til TVINN-systemet i etterkant. Med DIGITOLL må både melde- og deklarasjonspliktene meldes før grensepassering. Selv om endringene er ment å effektivisere tollkontrollen, vil det også være større krav til forberedelse og digital dokumentasjon.


Vi vet at dette kan skape bekymring, men vi forsikrer dere om at ACCELERATOR har gjort de nødvendige forberedelsene. Nye IT-systemer er i ferd med å bli implementert, og vi samarbeider med alle aktører for å sikre en smidig overgang. Vi vil fortsette å informere våre kunder og partnere etter hvert som flere detaljer blir kjent.


Hva kan du gjøre nå?

Inntil videre fortsetter vi å operere som vanlig under de eksisterende reglene. Men for å være godt forberedt på den kommende endringen, oppfordrer vi våre kunder til å begynne å tilpasse sine interne rutiner og sørge for at all nødvendig dokumentasjon er i orden før transport. Dette vil sikre en problemfri overgang når DIGITOLL trer i kraft.


Praktiske konsekvenser, oppsummert:

  1. Digital forhåndsdeklarering av varer:
    Alle relevante dokumenter, inkludert fakturaer og opprinnelsesbevis, må sendes elektronisk til oss i god tid. Vi vil sørge for at alt er forhåndsdeklarert i DIGITOLL.
  2. Strengere tidsfrister:
    For å unngå forsinkelser ved grensen må vi motta dokumentasjon minst 12 timer før transportens avgang.
  3. Automatisk behandling:
    Når all dokumentasjon er på plass, vil transportenheten passere grensen uten behov for manuell kontroll. Forsinkelser eller manglende dokumentasjon kan derimot føre til forsinkelser og ekstrakostnader.


Vi i ACCELERATOR følger nøye med på utviklingen, og vil sikre at du som kunde er fullt oppdatert. Vi tar ansvar for at dine sendinger alle krav og vil være en trygg partner gjennom overgangen til DIGITOLL.


Les også vår artikkel "Hva er DIGITOLL" av 28. juni 2023.

Av Erik Mørch 22. april 2025
Vi opplever i dag tirsdag 22. april 2025, at det er e-poster som ikke "kommer gjennom" til oss. Ring oss for å sikre at din e-post er kommet gjennom!
Av Erik Mørch 20. april 2025
Håper alle har hatt en hyggelig påske. Takk for besvarelser, her følger vinnerne av årets PåskeQuiz, og de riktige svarene.
Av Erik Mørch 16. april 2025
Her er premiene som venter på deg: "Ticket to Ride Europe", "KLUSTER – magnetisk kaos!", og "1500 påskequizer" av Eskil Aasmul.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 10. april 2025
Påskefjellet kaller – men før vi smører skiene og finner frem kvikklunsj og solbrillene, vil vi sende deg en varm og energisk påskehilsen.
Av Erik Mørch 23. mars 2025
Nærmere kunder og partnere i hele Europa ( Svenska , English , Deutsch , Italiano ) Kjære kunder og samarbeidspartnere, Med stor glede kunngjør prosjektleder for etableringen i Sverige; Joacim Møller Sunde at Accelerator åpner et nytt kontor i Sverige! Dette er et viktig steg for oss forteller Joacim, det gjør at vi kan tilby enda tettere oppfølging til både eksisterende og nye kunder. Samtidig styrker vi vår posisjon mellom Norge og Sverige – og skaper bedre flyt i logistikken til og fra hele Europa. Hvorfor Sverige? Vi etablerer oss i Gislaved – et logistisk knutepunkt med nærhet til både kunder og samarbeidspartnere. Herfra vil vi håndtere transporter mellom Norge og Sverige, og utvikle skreddersydde løsninger som bygger på vår kjente modell: høy servicegrad, korte beslutningsveier og transparent kommunikasjon. Med et allerede stabilt godsgrunnlag og nye spennende samarbeid i emning, er vi godt posisjonert for å skape verdi for både norske, svenske og europeiske kunder. Hva betyr dette for deg som kunde? Mer lokal tilstedeværelse : Du får et team i Sverige som jobber etter samme filosofi, systemer og kvalitetsstandarder som hos oss i Norge. Effektive løsninger for SE-NO og NO-SE : Hele transportprosessen mellom landene håndteres nå sømløst fra vårt nye kontor. Større fleksibilitet og bærekraft : Med kortere vei til avsendere og mottakere, samt tettere dialog med bileiere, får vi både bedre kontroll og reduserte kostnader – uten å kompromisse på kvalitet. Utvidet nettverk og kapasitet : Vi er i avsluttende forhandlinger med flere sterke partnere i Sverige. Vårt mål er å etablere de beste løsningene for håndtering, lagring og distribusjon – til fordel for deg som kunde. Møt teamet i Sverige:
Av Erik Mørch 10. mars 2025
I februar 2025 hadde vi i Accelerator AS besøk av Arbeidstilsynet for en gjennomgang av hvordan vi ivaretar vår informasjons- og påseplikt i henhold til gjeldende regelverk. 
Av Erik Mørch 4. mars 2025
Regjeringen publiserte 4. mars 2025 en pressemelding der de kunngjorde at norske byer skal få muligheten til å innføre nullutslippssoner.
Av Martine Møller 21. januar 2025
Vi kan med glede informere om at vi etter gårsdagens hackerangrep har kommet trygt ut av situasjonen, takket være nylig anskaffede og installerte sikkerhetsmoduler.
Av Erik Mørch 20. januar 2025
Sanksjoner mot den russisk tankflåten har ført til redusert kapasitet og økt press på prisene globalt.
Av Erik Mørch 6. januar 2025
Svært vanskelige kjøreforhold i Sør-Norge
Flere innlegg