Siste nytt om DIGITOLL

Erik Mørch • 24. oktober 2024

Innføring av DIGITOLL medfører at deklarasjonsplikten oppfylles før grensepassering. Dagens deklarasjonsplikten oppfyller vi i IT-løsningen TVINN, gjerne samme dag eller dagen etter grensepassering, innen en ti dagers frist.

Tolletaten har kunngjort ved innføringen av DIGITOLL, som opprinnelig var planlagt til 1. april 2025, sannsynligvis vil bli utsatt til tidligst i 2026. Årsaken til denne forsinkelsen er at bransjen igjennom høringsuttalelser har formidlet at det må gjøres justering på forslagene.


Vi i ACCELERATOR følger tett med på utviklingen og er klare til å hjelpe våre kunder gjennom denne prosessen.


Utsettelse er nødvendig

Etter fire omfattende høringer har det blitt klart at mange praktiske detaljer fortsatt må avklares for å sikre en smidig overgang til DIGITOLL. Dette gjelder både melde- og opplysningsplikten (MO) samt deklarasjonspliktene som vil endre hvordan tollprosessen fungerer for våre kunder. Tolletaten har derfor varslet at en femte høring vil finne sted mot slutten av året, med en påfølgende implementering tidlig i 2026.


Hvordan påvirker dette våre kunder?

Per i dag blir MO oppfylt ved fysisk fremmøte ved grensen, mens vi i ACCELERATOR sender inn deklarasjonene til TVINN-systemet i etterkant. Med DIGITOLL må både melde- og deklarasjonspliktene meldes før grensepassering. Selv om endringene er ment å effektivisere tollkontrollen, vil det også være større krav til forberedelse og digital dokumentasjon.


Vi vet at dette kan skape bekymring, men vi forsikrer dere om at ACCELERATOR har gjort de nødvendige forberedelsene. Nye IT-systemer er i ferd med å bli implementert, og vi samarbeider med alle aktører for å sikre en smidig overgang. Vi vil fortsette å informere våre kunder og partnere etter hvert som flere detaljer blir kjent.


Hva kan du gjøre nå?

Inntil videre fortsetter vi å operere som vanlig under de eksisterende reglene. Men for å være godt forberedt på den kommende endringen, oppfordrer vi våre kunder til å begynne å tilpasse sine interne rutiner og sørge for at all nødvendig dokumentasjon er i orden før transport. Dette vil sikre en problemfri overgang når DIGITOLL trer i kraft.


Praktiske konsekvenser, oppsummert:

  1. Digital forhåndsdeklarering av varer:
    Alle relevante dokumenter, inkludert fakturaer og opprinnelsesbevis, må sendes elektronisk til oss i god tid. Vi vil sørge for at alt er forhåndsdeklarert i DIGITOLL.
  2. Strengere tidsfrister:
    For å unngå forsinkelser ved grensen må vi motta dokumentasjon minst 12 timer før transportens avgang.
  3. Automatisk behandling:
    Når all dokumentasjon er på plass, vil transportenheten passere grensen uten behov for manuell kontroll. Forsinkelser eller manglende dokumentasjon kan derimot føre til forsinkelser og ekstrakostnader.


Vi i ACCELERATOR følger nøye med på utviklingen, og vil sikre at du som kunde er fullt oppdatert. Vi tar ansvar for at dine sendinger alle krav og vil være en trygg partner gjennom overgangen til DIGITOLL.


Les også vår artikkel "Hva er DIGITOLL" av 28. juni 2023.

Av Martine Møller 8. desember 2025
I forbindelse med helligdager og begrenset aktivitet hos flere av våre kunder og samarbeidspartnere i romjulen, vil våre åpningstider være som følger:
Av Erik Mørch 4. november 2025
Accelerator har et unikt utgangspunkt med sterke verdier, kompetente ansatte og en kultur som setter mennesker og relasjoner først.
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelseth har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Ketil Møller 3. november 2025
Vi er glade for å kunngjøre at Lars Hjelset har tiltrådt som ny daglig leder i Accelerator AS.
Av Erik Mørch 19. september 2025
DIGITOLL – Hva betyr det for deg som kunde hos Accelerator?
Av Erik Mørch 7. september 2025
Når kvalitet er viktigere enn volum, velger man en partner som leverer mer enn bare transport.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Nordisk Speditørforbunds generelle vilkår ( NSAB2015 ) har vært bransjens viktigste kontraktsgrunnlag siden 1919. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom speditør og oppdragsgiver, og gir klare spilleregler for begge parter. Dokumentet har blitt revidert flere ganger – sist i 2015 – for å tilpasses endringer i transport- og logistikkbransjen. For transportkjøpere betyr NSAB trygghet, forutsigbarhet og rettssikkerhet – enten det gjelder internasjonale transporter eller oppdrag innenlands i Norge. For speditører gir det tydelige rammer for ansvar og forpliktelser. Slik unngår man tidkrevende individuelle forhandlinger i en bransje med komplekse verdikjeder og høyt tempo. Ny revisjon på vei Arbeidet med en ny versjon av NSAB er nå i gang som et nordisk samarbeid mellom speditører og transportkjøpere i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Behovet for oppdatering er drevet av store endringer siden 2015, blant annet innen klima- og bærekraftskrav, strengere sanksjonsregler, digitalisering og cybersikkerhet. Målet er at den nye NSAB-avtalen skal være klar i 2027. Inntil da gjelder NSAB 2015 som kontraktsgrunnlag for alle oppdrag vi i Accelerator AS utfører, med de rettigheter og plikter det innebærer.
Av Erik Mørch 7. september 2025
Logistikk satt i system – kort fortalt
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Det er varslet omfattende arbeidskonflikter i svenske havner, som kan påvirke godstrafikken til og fra Skandinavia i ukene fremover.To fagforeninger har annonsert tiltak som inkluderer streik, blokader og begrensninger på overtid og nyansettelser. Text in English here
Av Erik Mørch 20. mai 2025
Logistikkbransjen er selve blodomløpet i samfunnet. Det vi gjør hver dag – planlegger, frakter, samhandler og leverer – er det som får butikkhyllene til å være fulle, industrien til å gå rundt og folk til å få det de trenger, når de trenger det.
Av Tom Ulrik Torgersbråten 12. mai 2025
Sverige har fått sitt eget Accelerator-kontor – og det tok ikke lang tid før både kunder og kollegaer begynte å merke det. Klicka här för att läsa artikeln på svenska